Az egyetemi hallgatók megtartását segítő eszközök a nemzetközi gyakorlatban

Elméletek és módszerek

Szerzők

  • Gábor Szöllősi Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Közösségi és Szociális Tanulmányok Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.15170/SocRev.2019.12.01-02.01

Kulcsszavak:

egyetemi hallgatók lemorzsolódása, lemorzsolódás elméleti modelljei, lemorzsolódás új kontrukcionista modellje, lemorzsolódás elleni programok és módszerek, szociális konstrukcionizmus

Absztrakt

A tanulmány az egyetemi hallgatók lemorzsolódásának elméleti magyarázatait, továbbá kezelésének eszközeit tekinti át a téma nemzetközi szakirodalmának felhasználásával. Bemutatja, hogy a lemorzsolódásra irányuló tudományos elméletek keretében melyek a legismertebb magyarázó modellek a hallgatók – idő előtti távozásról, vagy a képzés folytatásáról hozott – döntéseire. Az írás a magyarázatok körét kiegészíti egy olyan – a szociális konstrukcionizmus nézőpontját követő – új modellel, mely a döntést befolyásoló tényezők hatását nem egyszerűen azok objektív jellemzőivel, hanem a nekik tulajdonított jelentéssel magyarázza. Az írás második fele a lemorzsolódás elleni programok, illetve eszközök dilemmáit tekinti át konstrukcionista szempontok alkalmazásával. A tanulmány készítésének célja az, hogy koncepcionális alapot biztosítson egy, a lemorzsolódás kezelését célzó egyetemi program fejlesztéséhez.

Downloads

Megjelent

2019-12-30

Hogyan kell idézni

Szöllősi, G. (2019). Az egyetemi hallgatók megtartását segítő eszközök a nemzetközi gyakorlatban: Elméletek és módszerek . Szociális Szemle, 12(1-2), 4–26. https://doi.org/10.15170/SocRev.2019.12.01-02.01

Folyóirat szám

Rovat

Elméleti és összefoglaló tanulmányok