Az egyetemi hallgatók megtartását segítő eszközök a nemzetközi gyakorlatban
Elméletek és módszerek
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2019.12.01-02.01Kulcsszavak:
egyetemi hallgatók lemorzsolódása, lemorzsolódás elméleti modelljei, lemorzsolódás új kontrukcionista modellje, lemorzsolódás elleni programok és módszerek, szociális konstrukcionizmusAbsztrakt
A tanulmány az egyetemi hallgatók lemorzsolódásának elméleti magyarázatait, továbbá kezelésének eszközeit tekinti át a téma nemzetközi szakirodalmának felhasználásával. Bemutatja, hogy a lemorzsolódásra irányuló tudományos elméletek keretében melyek a legismertebb magyarázó modellek a hallgatók – idő előtti távozásról, vagy a képzés folytatásáról hozott – döntéseire. Az írás a magyarázatok körét kiegészíti egy olyan – a szociális konstrukcionizmus nézőpontját követő – új modellel, mely a döntést befolyásoló tényezők hatását nem egyszerűen azok objektív jellemzőivel, hanem a nekik tulajdonított jelentéssel magyarázza. Az írás második fele a lemorzsolódás elleni programok, illetve eszközök dilemmáit tekinti át konstrukcionista szempontok alkalmazásával. A tanulmány készítésének célja az, hogy koncepcionális alapot biztosítson egy, a lemorzsolódás kezelését célzó egyetemi program fejlesztéséhez.