POLITIKAI HUMOR ELMÉLETBEN ÉS GYAKORLATBAN
A MAGYAR KÉTFARKÚ KUTYA PÁRT 2015-ÖS ELLEN-PLAKÁTKAMPÁNYA
DOI:
https://doi.org/10.15170/PSK.2021.02.01.04Kulcsszavak:
politikai humor, kampányelemzés, relevancia-elmélet, Magyar Kétfarkú Kutya PártAbsztrakt
A tanulmány célja a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) 2015-ös ellen-plakátkampányának bemutatása és elemzése. A kutatás a relevancia-elmélet és a humor inkongruencia-feloldás elmélet segítségével próbálja feltárni azokat a magüzeneteket, amik a MKKP plakátjain megjelentek. A relevancia-elmélet keretében a vizsgálódás azokat az implikált premisszákat és implikált konklúziókat kívánja megtalálni, amik a humoros szövegekben rejlenek. A tanulmány két fő részből tevődik össze. Az első rész az elméleti háttérrel foglalkozik: a plakátok alkalmazását politológiai szempontok szerint vizsgálja. Említésre kerülnek a humoros plakátok fajtái Eduardo José Marcos Camilo írásai alapján, amik lehetnek fatikusak, kommerciálisak, érzelmiek és intertextuálisak. Az MKKP plakátjait az intertextuális kategóriába sorolhatjuk. Az elemzéshez nélkülözhetetlen relevancia-elmélet is megjelenik, ami Sperber és Wilson szándékközpontú, rámutató-következtetéses kommunikációs teóriája. A dolgozat második felében az MKKP plakát kampánya kerül elemzésre. Ezt három fő kategóriára oszthatjuk témájuk szerint, amelyek a korrupció, a szegénység és a szolidaritás. Ezek a témakörök ki is jelölik azokat a magüzeneteket, amikkel az MKKP alternatívát kínál a kormányzat, illetve a kormánypárt üzeneteire.
Downloads
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 PÓLUSOK
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.