Visual Sources of the History of Women’s Education

Authors

  • Katalin Kéri University of Pécs, Faculty of Humanities, Institute of Education, Department of History of Education and Culture https://orcid.org/0000-0003-1850-3282

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.01

Keywords:

cultural history, iconography, history of education, women's history, women's education, National Association for the Education of Women

Abstract

In this paper, we try to illustrate the developmental features of women’s history during the age of the Austro-Hungarian Empire from the angle of photos and caricatures, humorous discourses, while trying to identify generally used visual schemes in the environment of secondary schools for girls. It is evident that several weekly newspapers published pictures of the courses, schools, buildings, classrooms connecting with the endeavours of the National Association for the Education of Women, with the portraits of the association’s leaders among the several articles which were published, which all indicate a serious public interest. There are many details, which cannot be explored using only written sources, such as information about the training areas, the hairstyles and clothes of the female students, and the tools used for education. At the same time, the humorous drawings of the examined weekly newspapers reveal that the girls, as well as the politicians who supported them, were often portrayed as being ugly and ridiculous, compared to the “traditional” female roles and attractive imagery of the era. The systemized collection and analysis of these images is an indispensable task for the history of women’s education, as they do not simply supplement or reinforce the content revealed from the written sources, but are capable of yielding new insights and radically new perspectives. 

Photo: Vasárnapi Újság (Erdélyi) 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katalin Kéri, University of Pécs, Faculty of Humanities, Institute of Education, Department of History of Education and Culture

DSc, Doctor of the Hungarian Academy of Sciences, university professor, head of department

References

A leánygimnáziumból. Uj Idők, 1900. febr. 4. VI/6. 126.

Alt, Robert: Bilderatlas zur Schul- und Erziehungsgeschichte. vols. 1–2. Berlin, 1960–1965.

Anton, Ferdinand: A nő a Kolumbus előtti Amerikában. Budapest, 1976.

Baki Péter: A Vasárnapi Újság és a fotográfia kapcsolata, 2002. (https://www.fotoklikk.eu/2010/08/30/baki-peter-a-vasarnapi-ujsagban-publikalo-fenykepeszek-nevrepertoriuma-1884-1914-e-i/) [2019.01.28.]

Balogh Jolán: Mátyás király arcképei. In: Mátyás király emlékkönyvszületésének ötszázéves fordulójára I. Szerk. Lukinich Imre. Budapest, 1940. 435–548.

1000 éves a magyar iskola. Szerk. Balogh László. Budapest, 2000.

Baróti Judit: Erdélyi Mór élete és munkássága. Fotóművészet 40. (1997):5–6. 82–92.

Basics Beatrix: Történeti ikonográfia. In: A történelem segédtudományai. Szerk. Bertényi Iván. Budapest, 1998. 40–50.

Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. Budapest, 1998.

Bollmann, Stefan: Az olvasó nők veszélyesek. Budapest, 2008.

Főúri ősgalériák, családi arcképek a Magyar Történelmi Képcsarnokból. Katalógus. Szerk. Buzási Enikő. Budapest, 1988.

Buzinkay Géza: Borsszem Jankó és társai. Magyar élclapok és karikatúrák a XIX. század második felében. Budapest, 1983.

Cennerné Wilhelmb Gizella: Magyarország történetének képeskönyve I. 896–1849. Budapest, 1962.

Cennerné Wilhelmb Gizella: Zrínyi Miklós, a költő arcképeinek ikonográfiája. Folia Archaelogica u. f. XVII. Budapest, 1965. 271–284.

Cennerné Wilhelmb Gizella: Erdélyi fejedelmi arcképsorozatok. In: Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok. Szerk. Galavics Géza. Budapest, 1975. 279–312.

Cennerné Wilhelmb Gizella: A Zrínyi család ikonográfiája. Budapest, 1977.

Cennerné Wilhelmb Gizella: Történeti ikonográfia. In: A történelem segédtudományai. Szerk. Kállay István. Budapest, 1986. 331–344.

Cunnington, Phillis – Buck, Anne: Children’s Costume in England. From the Fourteenth to the End of the Nineteenth Century. London, 1978.

Dárdai Ágnes, Fischerné: Szempontok a tankönyvi képek ikonológiai és ikonográfiai értelmezéséhez. In: Az iskola korszerű funkciói. Szerk. Bábosik István. Budapest, 2008. 322–338.

Darvai Tibor: Felhívás vizuális neveléstudományra. Magyar Pedagógia 110. (2010):3. 277–279.

Darvai Tibor: Rítusok az Úttörővezető c. folyóirat fényképein. Acta Sociologica: Pécsi Szociológiai Szemle 4. (2011):1. 139–153. || [DOI] https://doi.org/10.15170/AS.2011.4.1.13

Darvai Tibor: A Tanító c. neveléstudományi folyóirat ikonográfiai vizsgálata. 1963, 1970. Iskolakultúra 21. (2011):6–7. 71–86.

Depaepe, Mate – Henkens, Bregt: The history of education and the challenge of the visual. Paedagogica Historica 36. (2000):1. 11–17. || [DOI] https://doi.org/10.1080/0030923000360101

Dercsényi Dezső: Nagy Lajos ikonográfiája. 1941. 239–241.

A szépség története. Szerk. Eco, Umberto. Budapest, 2005.

Eco, Umberto: A rútság története. Budapest, 2007.

Endrődy-Nagy Orsolya: A reneszánsz gyermekképe. A gyermekkép reneszánsza 1455–1517 között Európában. Ikonográfiai elemzés. Budapest, 2015.

Endrődy-Nagy Orsolya: A gyermekkortörténeti ikonográfia kiáltványa. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 1–3. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_001-003.pdf) [2019.01.01.]

Endrődy-Nagy Orsolya: A gyermekkortörténeti ikonográfia irányai és kutatási lehetőségei. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 110–122. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_110-122.pdf) [2019.01.01.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.110.122

Fabó Edit: A magyar dualizmus kori karikatúrák és paródiák. A nőkkel kapcsolatos társadalmi sztereotípiák változása az élclapok tükrében. PhD értekezés, kézirat. Budapest, 2007. (http://doktori.btk.elte.hu/hist/fabo/diss.pdf) [2019.01.01.]

Fabó Edit: Egy apostol kirekesztése. Majoros István női egyenjogúsítási törekvéseinek karikatúrái. In: A nők világa. Művelődés- és társadalomtörténeti tanulmányok. Szerk. Fábri Anna – Várkonyi Gábor. Budapest, 2007. 313–337.

Fábri Anna: Az irodalom magánélete. Budapest, 1987.

Fuchs Eduard: Die Frau in der Karikatur. München, 1907.

Géczi János: Ikonológia-ikonográfia mint a történeti pedagógia segédtudománya. Iskolakultúra 18. (2008):1–2. 108–119.

A magyar történelem képeskönyve. Bev. Gerevich Tibor, Összeáll. Genthon István. Budapest, 1935.

Gombrich, Ernest: Művészet és illúzió. Budapest, 1968.

Gyöngy Kálmán: Magyar karikaturisták adat- és szignótára (1848–2007). Budapest, 2008. (https://magyarkarikatura.com/) [2019.01.28.]

Harksen, Sibylle: A nő a középkorban. Budapest, 1976.

Horányi Attila: Kép a képről. (http://www.communicatio.hu/konyvek/beres_horanyi_tarsadalmi_kommunikacio/horanyi_attila_kep_a_keprol.doc) [2019.01.04.]

„Jelbeszéd az életünk” – A szimbolizáció története és kutatásának módszerei. Szerk. Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor. Budapest, 1995.

Keck, Rudolf W.: Das Bild als Quelle pädagogisch-historiographischer Forschung. In: Informationen zur erziehungs- und bildunghistorischen Forschung (IZEBF), Vol. 32. Universitat Hannover, Hannover, 1988. 13–53.

Kéri Katalin: Hervasztó jelen, virágzó jövő: Gyermekábrázolás az 1950-es években. In: Ifjúkorok, gyermekvilágok II. Szerk. Szabolcs Éva. Budapest, 2009. 111–231.

Kéri Katalin: Tanult lányok, emancipált nők ábrázolása dualizmus kori karikatúrákon, Ikonográfiai kutatások a neveléstörténetben Pécsen. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 4–16. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_004-016.pdf) [2019.01.01.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.4.16

Kéri Katalin: Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon, nőtörténeti alapozással és nemzetközi kitekintéssel. Pécs, 2018.

Faragó József. In: Magyar Életrajzi Lexikon I. Szerk. Király István és munkatársai. Budapest, 1967. 365.

The Iconology of Gender. I. Traditions & Historical Perspectives. II. Gendered Representations in Cultural Practices. Papers in English & American Studies XV. Eds. Kiss, Attila – Szőnyi, György Endre. Szeged, 2008.

Lepold Antal: Szent István király ikonográfiája. In: Emlékkönyv Szent István király halálának kilencszázadik évfordulóján III. Szerk. Serédi Jusztinián. Budapest, 1938. 111–154.

Manacorda, Mario Alighiero: Storia illustrata dell’educazione: dall’antico Egitto ai giorni nostri. Giunti, Firenze, 1992.

The SAGE Handbook of Visual Research Methods. Eds. Margolis, Eric – Pauwels, Luc. CA., 2011.

Mészáros István: Középszintű iskoláink kronológiája és topográfiája 996–1948. Általánosan képző középiskolák. Budapest, 1988.

Mikonya György: Pedagógiai életképek az 1945 utáni magyar nevelés történetéből. In: Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon. Szerk. Szabolcs Éva. Budapest, 2006. 59–113.

Mikonya György: Ikonográfia és életképek a 20. század eleji Magyarországról. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 64–84. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_064-084.pdf) [2019.01.01.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.64.84

M–th: Fizikus leányok. Vasárnapi Ujság, 1908. március 8. 181–182.

Mode, Heinz: A nő az indiai művészetben. Budapest, é. n.

Molnár Aladár: Nőképzés hazánkban és a budapesti állami felsőbb leányiskola. Budapest, 1877.

Molnár-Kovács Zsófia: A tankönyvi illusztráció-kutatás historiográfiája. In: Iskola a társadalmi térben és időben IV. Szerk. Andl Helga – Molnár-Kovács Zsófia. Pécs, 2013. 147–155.

Visual Research Methods in Educational Research. Eds. Moss, Julianna – Pini, Barbara. New York, 2016.

Müller, Rainer A.: Geschichte der Universität. Von der mittelalterlichen Universitas zur deutschen Hochschule. München, 1996.

Müller Ildikó: Az alap- és középfokú leányoktatás Magyarországon a dualizmus időszakában. Sic Itur ad Astra 12. (2000):3. 131–204.

Müller Ildikó: Nők iskolája. Az első magyar leánygimnázium oktatói és diákjai (1896–1917). In: A mesterség iskolája. Tanulmányok Bácskai Vera 70. születésnapjára. Szerk. Bódy Zsombor – Mátay Mónika – Tóth Árpád. Budapest, 2000. 202–227.

Müller Ildikó: A nőoktatás Ausztriában az Osztrák-Magyar Monarchia idején. Aetas 16. (2001):3. 84–102.

Nagyné Szegvári Katalin: A nők művelődési jogaiért folytatott harc hazánkban 1777–1918. Budapest, 1969.

The Iconic Turn in Education. Series Visual Learning, vol. 2. Eds. Nyíri, Kristóf – Benedek, András. Peter Lang, Frankfurt/M, 2012.

Vision Fulfilled: The Victory of the Pictorial Turn. Szerk. Nyíri Kristóf – Benedek András. Budapest, 2019.

Pandula Attila: Történeti ikonográfia. In: Magyarország a XX. században. 5. kötet. Főszerk.: Kollega Tarsoly István. Szekszárd, 1996–2000. (http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/1307.html) [2019.01.01.]

Panofsky, Erwin: A jelentés a vizuális művészetekben. Tanulmányok. Budapest, 1984.

Pilarczyk, Ulrike – Mietzner, Ulrike: A képtudomány módszerei a neveléstudományi és társadalomtudományi kutatásban. Iskolakultúra 20. (2010):5–6. Melléklet, 3–16. (http://misc.bibl.u-szeged.hu/42409/1/iskolakultura_2010_05_06_003-016.pdf) [2019.01.28.]

Pukánszky Béla: A nőnevelés évezredei. Budapest, 2006.

Rózsa György: Petőfi képmásai. Irodalomtörténet 39. (1951):2. 207–217.

Rózsa György: Kazinczy Ferenc a művészetben. Művészettörténeti Értesítő 6. (1957):I. 174–192.

Rózsa György: Budapest régi látképei (1493–1800). Budapest, 1963. (Monumenta historica Budapestinensia 2)

Rózsa György: Magyar történetábrázolás a 17. században. Budapest, 1973.

Rudnay Józsefné özv., Veres Szilárda: Emlékeim 1847–1917. Budapest, 1917.

Sachs, Hannelore: A nő a reneszánszban. Budapest, 1970.

Schiffler, Horst – Winkeler, Rolf: Tausend Jahre Schule: Eine Kulturgesichte des Lernens in Bilder. Stuttgart, 1991.

Bilder als Quellen der Erziehungsgeschichte. Hrsg. Schmitt, Hanno – Link, Jörg W. – Tosch, Frank. Bad Heilbrunn, 1997.

Schorsch, Anita: Images of Childhood. An Illustrated Social History. New York, 1979.

Seibert, Ilse: A nő az ókori Keleten. Budapest, 1975.

Siklóssy László: A feminizmus karrikaturában. In: A Pesti Hírlap Kincsesháza 1928. Budapest, 1927. 193–197.

Somogyvári Lajos: A szakmai kommunikáció képi megjelenítései (1960–1970). Neveléstudomány: Oktatás, kutatás, innováció 1. (2013):3. 67–79.

Somogyvári Lajos: A múlt vizuális újraalkotása: Történeti emlékezet a magyar pedagógiai sajtóban (1960–1970). In: Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés: A VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata. Szerk. Buda András – Kiss Endre. Debrecen, 2014. 419–429.

Somogyvári Lajos: Ikonográfia a neveléstörténet-írásban: Pedagógiai életképek a hatvanas évekből. Budapest, 2015. (Universitas Pannonica 30.)

Somogyvári Lajos: Lenin, a gyermek. Politikai ikonográfia és pedagógia az államszocializmusban. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 55–63. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_055-063.pdf) [2019.01.28.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.55.63

Stemlerné Balog Ilona: Történelem és fotográfia. Budapest, 2008.

Szántó György: A karikatura. Korunk 2. (1927):9. (http://epa.oszk.hu/00400/00458/00215/korunk_EPA00458_1927_09_4412.html) [2019.01.27.]

Szilágyi Gábor: Elemi képtan elemei. Budapest, 1999.

Szőnyi György Endre: Új föld, új ég. Budapest, 1984.

European iconography East and West: selected papers of the Szeged international conference, June 9-12, 1993. Ed. Szőnyi, György Endre. Leiden – New York, [N.Y.] – Köln, 1996.

Szuppán Vilmos: A magyar felsőbb leányiskolák múltja és jelene. Budapest, 1896.

Támba Renátó: Az anya-gyermek kapcsolat a 19-20. század fordulójának alföldi festészetében. Iskolakultúra 23. (2013):3–4. 110–123.

Támba Renátó: A gyermek a természetben. A fürdés és a víz motívuma a 19. század második felének, illetve a Szolnoki Művésztelep néhány alkotójának gyermekábrázolásain. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 17–42. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_017-042.pdf) [2019.01.01.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.17.42

Vayer Lajos, ifj.: Pázmány Péter ikonográfiája. Budapest, 1935.

Vayer Lajos: A történeti művek illusztrálása. Budapest, 1938.

Vayer Lajos, ifj.: Magyar uralkodók. Budapest, 1942.

Vayer Lajos: Kossuth alakja az egykorú magyar művészetben. In: Emlékkönyv Kossuth Lajos születésének 150. évfordulójára. Szerk. Tóth Zoltán. Budapest, 1952. 435–470.

Veres Pálné Beniczky Hermin: Nézetek a női ügy érdekében.Pest, 1868.

Veszelszki Ágnes: Visual Learning Lab – Képi Tanulás Műhelye. Gyermeknevelés 5. (2017):1. 188–190. (http://epa.oszk.hu/02400/02411/00010/pdf/EPA02411_gyermekneveles_2017_1_188-190.pdf) [2019.01.28.] || [DOI] https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.188.190

Wenig, Steffen: A nő az ókori Egyiptomban. Budapest, é. n.

Wright Thomas: A History of Caricatures and Grotesque in Literature and Art. London, 1875. (https://archive.org/stream/ahistorycaricat00wriggoog#page/n9/mode/2up) [2019.01.27.]

Zinserling, Verena: A nő a klasszikus ókorban. Budapest, 1973.

Downloads

Published

2019-09-02

How to Cite

Kéri, K. (2019). Visual Sources of the History of Women’s Education. Per Aspera Ad Astra, 6(1), 7–30. https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.01

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.