Új rend – új ifjúság
Eszmetörténeti recepció és gyermekszemlélet Kernstok Károly ifjúaktjain
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.07Kulcsszavak:
ikonográfia, eszmetörténet, gyermektörténet, ifjúakt, Nyolcak, Kernstok KárolyAbsztrakt
Tanulmányunkban a Nyolcak eszmei importőreként ismert Kernstok Károly ifjúaktjainak értelmezésére vállalkozunk a gyermekkor-történeti ikonográfia-ikonológia módszerével, az alkotásokat átható eszmetörténeti áramlatok tükrében, annak megválaszolása céljából, hogy a művek mögött munkáló eszmei motívumokon keresztül miképp jut kifejezésre a művész társadalom- és emberképe, illetve abból milyen következtetések vonhatók le a gyermek- és fiatalságszemléletre vonatkozóan. Az elemzések folyamán megkíséreljük felvázolni a Nyolcak és Kernstok művészetét meghatározó eszmei és esztétikai áramlatok, valamint a korabeli egyetemes művészeti irányzatok koncepcióinak a csoport és Kernstok festészetére gyakorolt hatását. A releváns eszmei áramlatok, hatások meghatározása során egyrészt Kernstoknak a polgári értelmiséggel való erőteljes szellemi kapcsolatainak vizsgálatából indulunk ki, másrészt pedig a művészettörténeti szakirodalom recepciótörténeti információi tájékoztatnak minket a főbb hatásokról. Végül az eszmetörténeti hatások feltérképezése után arra keressük a választ, hogy milyen releváns gyermekkor-történeti áramlatokkal állíthatók összefüggésbe a vizsgált művek. Az elemzések megalapozottá tétele érdekében indokolt munkánkat egy eszme- és társadalomtörténeti szempontok alapján újraszervezett, a Nyolcak és Kernstok Károly művészetére vonatkozó, a művészettörténeti szakirodalom információit és megközelítésmódjait felhasználó áttekintéssel kezdeni, hogy ezután kapcsolódási pontokat találjunk a nevelés- és gyermekkortörténet által tematizált korabeli eszmei áramlatokkal, a Nyolcak, az objektív idealista hagyomány, a polgári liberális értelmiség, az életreform, a reformpedagógia és a gyermektanulmány közötti kapcsolódási pontok feltérképezése érdekében. Ezt követően kezdjük meg az alkotások elemzését, immár a megalapozó fejezetekben körülírt megállapítások és összefüggések tükrében.
Fotó: Web Gallery of Art
Letöltések
Hivatkozások
Ackermanné Kelő Kamilla: A természetközeli oktatás megnyilvánulásai A Jövő Útjain című folyóiratban. In: Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pirka Veronika. Budapest, 2013. 117–133.
Bagi Zsolt: Kernstok és Berény, az analógia kritikusai. A test formájának konstrukciója a korai magyar modernizmusban. Enigma 18. (2011):69. 23–32.
Bajkay Éva: Kernstok – Lovasok a víz partján. Variációk egy témára. Enigma 18. (2011):69. 108–116.
Bálint Aladár: Kernstok Károly. Nyugat 10. (1917):21. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00233/07039.htm) [2019.06.26.]
Kernstok Károly és vendégei, látogatói Nyergesújfalun. Szerk. Bodri Ferenc. Tatabánya, 2000. (Kernstok-füzetek 3.)
De Micheli, Mario: Az avantgardizmus. Budapest, 1969.
Deák Gábor: A magyar gyermektanulmányi mozgalom története I. Budapest, 2000.
Dévényi Iván: Kernstok. Budapest, 1970.
Editors: Adolph von Hildebrand. Encyclopaedia Britannica. É. n.
Endrődy–Nagy Orsolya: A reneszánsz gyermekképe. A gyermekkép reneszánsza 1455–1517 között Európában. Ikonográfiai elemzés. Budapest, 2015.
Éles Csaba: A tradíció kalandjai: Lukács György és a kulturális örökség. Budapest, 2007.
A Nyolcak: kiállítási katalógusok, meghívók: 1909–1910, 1911, 1912. Szerk. Fákó Árpád. Pécs, 2010.
Forgács Éva: Nyolcak. Terminológia, történelem, kulturális transzfer. Enigma 18. (2011):69. 32–37.
Gellér Katalin: Művészeti élet a Nyolcak fellépése idején. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010, 44–47.
Hofmann, Werner: A modern festészet alapjai. Budapest, 1974.
Hollósi Nikolett: Matisse. Budapest, 2010.
Horváth Béla: Ifjak. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 39–80.
Horváth Béla: Kernstok Károly színes kompozíciótanulmánya a Lovasok a víz partján című festményhez. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 101–120.
Horváth Béla: Kernstok Károly kompozíciótanulmánya a Lovasok a víz partján című festményhez. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 121–140.
Kemény Gyula: Közelítések a Nyolcakhoz a képek felől. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 104–127.
Kernstock Károly: A kutató művészet. Nyugat 3. (1910):2. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00048/01255.htm) [2018.08.11.]
Kernstok Károly: Kernstok Károly emigrációban írt feljegyzései és önéletrajza – Szemelvények Horváth Béla művészettörténész hagyatékának Kernstokra vonatkozó dokumentumaiból. Enigma 17. (2010):65. 13–64.
Key, Ellen: A gyermek évszázada. Budapest, 1976.
Király Sándor: Általános színtan és látáselmélet. Budapest, 1994.
Kovács Bernadett: Kernstok Károly. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 254–293.
Loboczky János: A műalkotás: „A létben való gyarapodás”. A művészet „valósága” három XX. századi művészetfilozófiában. Lukács György, Martin Heidegger, Hans Georg Gadamer. Budapest, 1998.
Lukács György: Az utak elváltak. Nyugat, 3. (1910):3. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00049/01292.htm) [2018.08.11.]
Markója Csilla: A festő tapintata – A Nyolcak helye a magyar modernizmus történetében. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 48–69.
Márfai Molnár László: Jelentés a dialógus nyomán. Tanulmányok a fiatal Fülep Lajos művészeti írásairól. Budapest, 2001.
Nádai Pál: Tánc és gimnasztika. Népművelés (1910):5. 147–151.
Nagy Endre: Fülep Lajos művészetfilozófiája (1923–1944). Tanulmány. Budapest, 1991. (http://ezredveg.vasaros.com/z/html/zf_015.html/) [2018.08.11.]
Magyar művészet 1890–1919. Szövegkötet. Szerk. Németh Lajos. Budapest, 1981.
Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene. Budapest, 1996.
Németh Lajos: Művészet és sorsforduló. Budapest, 1999.
Németh András: Reformpedagógia és a századvég reform-mozgalmai. In: Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Szerk. Németh András. Budapest, 2002. 25–43.
Németh András: A századelő magyar életreform törekvései. Iskolakultúra 15. (2005):2. 38–51.
Németh András: Az életreform társadalmi gyökerei, irányzatai, kibontakozásának folyamatai. In: Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pirka Veronika. Budapest, 2013. 11–54.
Nietzsche, Frigyes: Im-igyen szóla Zarathustra. Budapest, 1908. (http://mek.oszk.hu/01700/01740/01740.htm) [2018.11.10.]
Oelmacher Anna: A szocialista képzőművészet nyomában. Budapest, 1975.
Passuth Krisztina: A Nyolcak festészete. Budapest, 1972.
Pál Eszter: Herbert Spencer és a társadalomtudományi evolucionizmus. Szociológiai szemle 7. (1997):2. 143–173. (http://www.szociologia.hu/dynamic/9702pal.htm) [2018.11.25.]
Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet. Budapest, 1996. (mek.oszk.hu/01800/01893/html/) [2018.12.09.]
Popper Leó: Idősebb Pieter Brueghel. In: Popper Leó: Esszék és kritikák. Budapest, 1983. 73–82.
Gyerek/Kor/Kép. Gyermek a magyar képzőművészetben. Szerk. Révész Emese – Molnárné Aczél Eszter. Budapest, 2016.
Rockenbauer Zoltán: „A Nyolcakat támogató sajtó hozsannázott: hogy végre itt a nyugatos, korszerű, magyar művészet, a túloldal meg átkozódott, hogy ez se nem magyar, se nem művészet” – tárlatvezetés a Márffy-kiállításon. ArtMagazin 8. (2010):3. 30–33.
Rockenbauer Zoltán: Apacs művészet – Adyzmus a festészetben és a kubista Bartók (1900–1919). Budapest, 2014.
Rousseau, Jean-Jacques: Emil, vagy a nevelésről. Budapest, 1978.
Rum Attila: Czigány Dezső. Budapest, 2015.
Sáska Géza: Új társadalomhoz új embert és új pedagógiát! A XX. századi egyenlőségpárti és antikapitalista pedagógiákról. Budapest, 2011.
Schneider, Norbert: Művészet és társadalom: a társadalomtörténeti megközelítés. Közli: Érintkező felület. Rényi András honlapja. (http://www.renyiandras.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=207&Itemid=193) [2018.11.01.]
Simonfi Zsuzsanna: Szakrális mozdulat a reformpedagógiában. Az intuíció megjelenítése és értelmezése az Új Iskola pedagógiájában. In: Sanda István Dániel – Simonfi Zsuzsanna: Nevelés a szakralitás dimenziójában. Budapest, 2011. 97–166.
Somhegyi Zoltán: Az önmagát szagoló illat kritikája. Popper Leó művészetfilozófiája és a képzőművészeti alkotásai. Ars Hungarica33. (2005):2. 419–436.
Takáts József: Modern magyar politikai eszmetörténet. Budapest, 2007.
Tasnádi Attila: Akit a sorsok a kultúrába löktek. Bölöni György, a kritikus. Budapest, 2006.
Támba Renátó: Gyermekkor a vásznakon. A dualizmuskori gyermekszemlélet az alföldi iskola festészetében. Budapest, 2017.
Támba Renátó: A dekonstrukciótól a gyermekkor-narratívákig. Mediárium 11. (2017):2-3. 88–100.
Tímár Árpád: Lukács György és a Nyolcak. Enigma 18. (2011):69. 52–65.
Tímár Árpád: Lehel Ferenc és a „keresők”. Enigma 25. (2018):90. 47–52. (http://www.meridiankiado.hu/node/203) [2018.08.26.]
Varga László: A kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet 5. (2006):1-2. (http://www.kodolanyi.hu/nevelestortenet/index.php?act=menu_tart&rovat_mod=archiv&e-id=33&rid=1&id=201/) [2018.11.22.]
Vincze Beatrix: Lesznai Anna művészetpedagógiai koncepciójának helye és szerepe a magyar életreform-mozgalomban. In: Továbbélő utópiák – reformpedagógia és életreform a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pukánszky Béla – Pirka Veronika. Budapest, 2014. 190–213.
Vojtech Lahoda: Keresők, prédikátorok, harcosok: A Nyolcak Párágában és Budapesten. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 128–137.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








