Z generáció és a home office viszonya 2020-ban a COVID19 idején – Pilot kutatás eredményei

Szerzők

  • Anikó Csepregi Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Bettina Csanády Pécsi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.03.05

Kulcsszavak:

COVID19, home office, kereszttábla elemzés, szentimentelemzés, Z generáció

Absztrakt

A TANULMÁNY CÉLJA

A tanulmány fókuszában a COVID19 járvány home office-ra (HO) való hatásának vizsgálata áll, 2020. március és december közötti időszakra vonatkozóan a Z generációs munkavállalók szempontjából 3 régió tekintetében. Pilot kutatásunk célja feltárni a 1) HO alatt érzékelt teljesítménnyel kapcsolatos tényezők közötti kapcsolatot, 2) HO munkavégzéshez kapcsolódó munkavállalói előnyök és hátrányok TOP5 listájában mutatkozó eltéréseket földrajzi elhelyezkedés tekintetében, 3) munkavállalók HO-al kapcsolatos vélekedését földrajzi elhelyezkedés, végzettség és az elrendelt HO alkalmak száma alapján.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

Pilot kutatásunk alapját egy, a 2021. februárjában végzett, kérdőíves felmérés adta, amellyel 3 régió 1-1 kiválasztott megyeszékhelynél (Budapest, Pécs, Székesfehérvár) 118 Z generációs munkavállalónak, a fenti időszakra vonatkozó HO tapasztalatait vizsgáltuk. Az adatokon kereszttábla és szentimentelemzés mellett, TOP5 sorrend kialakítását és összehasonlítását is elvégeztük.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A pilot kutatás során kapcsolat fedezhető fel a Z generációs munkavállalóknak a HO időszaka alatt érzékelt teljesítményhez köthető bizonyos tényezők között. A HO TOP5 előnyei tekintetében nem, hátrányai kapcsán viszont jelentősebb különbség látható a régiók összehasonlításában. Leginkább Székesfehérváron és Pécsett vélekednek pozitívan a HO-ról, akik érettségivel rendelkeznek, és akiknél csak egyszer rendelték el a HO-t. Negatívan a budapestiek, BSc vagy MSc végzettséggel rendelkezők és a több alkalommal HO-ban dolgozók viszonyultak a HO-hoz.

GYAKORLATI JAVASLATOK

Pilot kutatásként az eredmények hozzájárulhatnak a Z generációs munkavállalók HO alatti viselkedésének további vizsgálatához és jobb megértéséhez, azonban még korlátozottan alkalmasak messzemenő következtetések levonására. További kutatási irányként a jövőben, a minta elemszámát érdemes lenne növelni a kutatásnak más régiókra való kiterjesztésével, valamint összehasonlítani a Z generációs munkavállalókra vonatkozó eredményeket más generációkkal (pl. Y generáció).

Szerző életrajzok

Anikó Csepregi, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar

egyetemi docens

Bettina Csanády, Pécsi Tudományegyetem

hallgató

Downloads

Megjelent

2021-12-23

Hogyan kell idézni

Csepregi, A. és Csanády, B. (2021) „Z generáció és a home office viszonya 2020-ban a COVID19 idején – Pilot kutatás eredményei”, Marketing & Menedzsment, 55(3), o. 59–69. doi: 10.15170/MM.2021.55.03.05.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek