Characteristics of Food Marketing in the European Union
Abstract
A KGST piacok gyors és látványos összeomlásával a magyar élelmiszergazdaságban akaratlanul is sokkterápia ment végbe, mert számos szakágazat piacainak 30-60%-át vesztette el szinte egyik évről a másikra. Ebben a helyzetben az élelmiszergazdaság számára a tág értelemben felfogott marketingtevékenység fejlesztése lehet az egyetlen szóbajöhető kitörési pont, mert a nemzetgazdaság a belátható jövőben nem nélkülözheti a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar termékeinek értékesítéséből származó nettó devizabevételt. A fejlesztés kézenfekvő lehetősége hagyományosan egyik legjelentősebb piacunkra, az Európai Unióba (EU) történő kivitel fokozása. Ennek érdekében számos erőfeszítés történik, de az elmúlt években alig nőtt az EU tagállamokba irányuló élelmiszergazdasági kivitel. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy az exportfejlesztés érdekében új, a jelenleginél átgondoltabb stratégiát kellene kialakítani, ennek azonban előfeltétele az EU tagállamaiban végbemenő folyamatok alaposabb, elmélyültebb megismerése.