A new period for retail development: Pécs 1999

Authors

  • László Gyula PTE KTK Vállalatgazdaságtani Tanszék
  • Béla Orsody PTE KTK Marketing Tanszék

Abstract

Pécs város kereskedelme a '90-es évek végén gyökeresen új helyzetbe került azáltal, hogy sorozatban nyílt meg három új hipermarket és egy bevásárlóközpont, illetve az ismertté vált telekvásárlások és beruházási szándékok alapján a hálózat további bővülése várható. Mindez értelemszerűen jelentős mértékben átalakítja a város kereskedelmi szerkezetét, ugrásszerűen megnő az eladóterület, kibővül és szerkezetében is átalakul, valamint szórakoztató-vendéglátó elemekkel is gazdagodik az eddigi hagyományos kiskereskedelmi - áruházi és bolti - kínálat.
Az, hogy megsokszorozódik a nagy bevásárlóközpontok és hipermarketek száma, illetve, hogy ennek nyomán százezres nagyságrenddel bővül a kiskereskedelem értékesítési területe, nem egyszerűen méret kérdése, hanem minőségi változást is jelent. Teljesen új szituáció keletkezik, amely érzékenyen érinti a kiskereskedelemmel közvetlen vagy közvetett kapcsolatban állók érdekeit. Ennek a folyamatnak ugyanis feltétlen lesznek a város, illetve a fogyasztók számára előnyös hatásai, de az új helyzet biztosan nem lesz mentes belső feszültségektől a jelenlegi kiskereskedelmi egységek számára (amelyek számára komoly kihívást jelentenek a tőkeerős nagyvállalkozások), és ugyancsak további megoldandó feladatokat indukál a város-üzemeltetés számára (pl. a megfelelő közlekedési és környezetvédelmi feltételek biztosítása terén).
A feladatot külön is bonyolulttá teszi, hogy ennek a folyamatnak sok érintettje van, és az egyes szereplők, vagyis: a fogyasztók, a „lakosság", a kisvállalkozó-kereskedők, a közepes kereskedelmi vállalkozások, a nagy bevásárlóközpont és a hipermarketek, a városi önkormányzat és a kereskedelmi kamara érdeke, a kereskedelemmel és környezettel szembeni elvárása meglehetősen eltérő. Pécs kereskedelemfejlesztési koncepciójának megújítása során ezek olyan szintézisére kell törekedni, amely a szereplőket nem szembeállítja egymással, hanem a város, a fogyasztók és a piaci szereplők hosszú tárni érdekeinek - a lehetőségek adta keretek között - konszenzusos érvényesítésére törekszik. Pécs Mj. Város Önkormányzata, illetve a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara ebből kiindulva látta szükségét annak, hogy megújítsa Pécs város kereskedelemfejlesztési koncepcióját.

Downloads

Published

2019-12-16

How to Cite

Gyula, L. and Orsody, B. (2019) “A new period for retail development: Pécs 1999”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 34(5), pp. 29–37. Available at: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1725 (Accessed: 22 July 2024).

Issue

Section

Marketing department at FOBE of the University of Pécs: 30th anniversary