Some practical thoughts on sampling

Authors

  • József Pintér Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
  • Gábor Rappai Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Abstract

A gyakorlatban a közvélemény kutató cégek, a különböző elégedettségvizsgálatok, pártpreferencia-felmérések és még számos - társadalomtudományi indíttatású - terület szinte „naponta" kényszerülnek mintavételre, reprezentatív minta alkalmazására. Az elméleti szakemberek számára felettébb bosszantó, hogy ezek a - sokszor nagy fontosságú - kérdések módszertani szempontból menynyire nem átgondoltan, sokszor „pongyolán" intéződnek; milyen gyakori, hogy szakmailag részben vagy teljesen kifogásolható eredményeket közölnek. A gyakorlati mintavétel, illetve mintavételi tervkészítés legtöbbször három területen ütközik az elmélettel, illetve három jelentős kérdés merül fel:
- Milyen is a reprezentatív minta?
- Mekkora legyen az alkalmazott minta?
- Milyen mintavételi módokat alkalmazzon a felhasználó?
A cikk e három kérdést érinti vázlatosan, főképpen a gyakorlatban sokszor elkövetett hibák, problémák oldaláról szemlélve azokat.

Downloads

Published

2019-12-01

How to Cite

Pintér, J. and Rappai, G. (2019) “Some practical thoughts on sampling”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 35(4), pp. 4–10. Available at: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1717 (Accessed: 3 July 2024).

Issue

Section

Research outcomes at the University of Pécs

Most read articles by the same author(s)