Információgyűjtési eljárások a conjoint-analízishez

Szerzők

  • Ákos Szilágyi Szent István Egyetem Marketing Intézet
  • Emese Vanczák Szent István Egyetem Marketing Intézet

Absztrakt

Kutatásunk során arra a kérdésre kerestünk választ, hogy tapasztalható-e eltérés a conjoint-analízis eredményeiben, ha az információgyűjtést más-más eljárással végezzük el ugyanazon termék és fogyasztói kör esetében. Ehhez két lényegesen különböző termékbemutatási módszert választottunk: a termékek kártyán történő szöveges leírását, illetve a termékek valós bemutatását. A conjoint-analízis azon a feltételezésen alapszik, amely szerint a vásárlók nem pusztán egyetlen tényező alapján döntenek az adott termék vagy szolgáltatás mellett, hanem sokféle termék vagy szolgáltatás sokféle elő­nyét és hátrányát mérlegelik. A módszer lényege az, hogy a kutatásban megkérdezett fogyasztókat fiktív - kártyán jellemzett - termékek összehasonlítására kérjük. Az eljárás alapváltozatában a feladat a termékek sorba állítása a fogyasztó számára képviselt érték szerint. Ebből a sorrendből matematikai modellezés révén következtethetünk a termékek tulajdonsá­gainak hasznossági értékeire, illetve a tulajdonságok döntésben játszott fontosságára (Bemáth-Szabó, 1997).

Downloads

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Szilágyi, Ákos és Vanczák, E. (2019) „Információgyűjtési eljárások a conjoint-analízishez”, Marketing & Menedzsment, 35(5-6), o. 39–44. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1786 (Elérés: 21 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Kutatások a Pécsi Tudományegyetemen

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei