Információgyűjtési eljárások a conjoint-analízishez
Absztrakt
Kutatásunk során arra a kérdésre kerestünk választ, hogy tapasztalható-e eltérés a conjoint-analízis eredményeiben, ha az információgyűjtést más-más eljárással végezzük el ugyanazon termék és fogyasztói kör esetében. Ehhez két lényegesen különböző termékbemutatási módszert választottunk: a termékek kártyán történő szöveges leírását, illetve a termékek valós bemutatását. A conjoint-analízis azon a feltételezésen alapszik, amely szerint a vásárlók nem pusztán egyetlen tényező alapján döntenek az adott termék vagy szolgáltatás mellett, hanem sokféle termék vagy szolgáltatás sokféle előnyét és hátrányát mérlegelik. A módszer lényege az, hogy a kutatásban megkérdezett fogyasztókat fiktív - kártyán jellemzett - termékek összehasonlítására kérjük. Az eljárás alapváltozatában a feladat a termékek sorba állítása a fogyasztó számára képviselt érték szerint. Ebből a sorrendből matematikai modellezés révén következtethetünk a termékek tulajdonságainak hasznossági értékeire, illetve a tulajdonságok döntésben játszott fontosságára (Bemáth-Szabó, 1997).