A mintavételi tervek készítésének néhány gyakorlati megfontolása

Szerzők

  • József Pintér Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
  • Gábor Rappai Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar

Absztrakt

A gyakorlatban a közvélemény kutató cégek, a különböző elégedettségvizsgálatok, pártpreferencia-felmérések és még számos - társadalomtudományi indíttatású - terület szinte „naponta" kényszerülnek mintavételre, reprezentatív minta alkalmazására. Az elméleti szakemberek számára felettébb bosszantó, hogy ezek a - sokszor nagy fontosságú - kérdések módszertani szempontból menynyire nem átgondoltan, sokszor „pongyolán" intéződnek; milyen gyakori, hogy szakmailag részben vagy teljesen kifogásolható eredményeket közölnek. A gyakorlati mintavétel, illetve mintavételi tervkészítés legtöbbször három területen ütközik az elmélettel, illetve három jelentős kérdés merül fel:
- Milyen is a reprezentatív minta?
- Mekkora legyen az alkalmazott minta?
- Milyen mintavételi módokat alkalmazzon a felhasználó?
A cikk e három kérdést érinti vázlatosan, főképpen a gyakorlatban sokszor elkövetett hibák, problémák oldaláról szemlélve azokat.

Downloads

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Pintér, J. és Rappai, G. (2019) „A mintavételi tervek készítésének néhány gyakorlati megfontolása”, Marketing & Menedzsment, 35(4), o. 4–10. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1717 (Elérés: 22 június 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Kutatások a Pécsi Tudományegyetemen

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei