FIATALOK BORISMERETI ATTITŰDJE ÉS AZ ISMERETSZERZÉS AKADÁLYMENTES GYAKORLATA A GARAY ÉLMÉNYPINCÉBEN
Kulcsszavak:
akadálymentes borfogyasztás, kulturált borfogyasztás, borkultúra, borvásárlási szokások, Pannon BorrégióAbsztrakt
A fiatalok egyre inkább érdeklődnek a borfogyasztás iránt, amely köszönhető a hazai borászat
sikerének illetve a bor- és gasztronómiai rendezvények népszerűségének. Azonban fontos, hogy ez
a növekvő érdeklődés tudatos, kulturált borfogyasztással párosuljon. Ennek a szemléletmódnak a
terjesztésében és a borkultúra megismertetésében a felsőoktatásnak meghatározó szerepe van,
hiszen tudatos, kontrollált keretek között tudja biztosítani a borfogyasztási ismeretek elsajátítását.
Tehát a felsőoktatásban megjelenő hallgatók a kulturált borfogyasztás potenciális piaca, ezért
kiemelten fontos a fiatal felnőttek borfogyasztási és borvásárlási szokásainak vizsgálata. A Pécsi
Tudományegyetem példája jól igazolja, hogy a borvidékekhez való földrajzi közelség, a Pannon
borrégió borászatainak sikere, változatos borturisztikai kínálata pozitív kötödést alakít ki az
egyetem hallgatóiban. Hiszen a megkérdezett hallgatóink többsége szívesen fogyaszt bort,
elsősorban a rozét és a vörösbort kedvelik. Leginkább a Villányi és Szekszárdi borvidék borai iránt
érdeklődnek. Viszont kevésbé ismert számukra a gyöngyözőbor vagy a siller, pedig a borrégió ezt
is kínálja. Bár főként az édes és félédes bort szeretik, mégis a vörösboros kóla helyett népszerűbb
lett a fröccsfogyasztás. Vagyis a fiatalok ízlése fejlődik és alakítható, nyitottak az újdonságra.
Tanulmányunkban a Pécsi Tudományegyetem 369 hallgatója körében végzett szőlészet-borászat
trendkutatás további eredményeit ismertetjük. A rozé bor és a fröccs fogyasztásának divatossá
válásával a fiatalok körében a legkedveltebb alkoholos ital a bor lett. A régióban található számos
borvidék és a hozzájuk kapcsolódó bormarketing és borturisztikai rendezvény hatására közelebb
kerültek a fiatalok a borok világához. Ebben a folyamatban jelentős szerepet töltenek be a Pannon
borrégió borkultúrát és borfogyasztást népszerűsítő innovatív szervezetei, mint a borúti
egyesületek, a borturisztikai klaszter vagy a borrendek. Tanulmányunk második részében a fiatalok
borvásárlási szokásaira, költési magatartására, valamint a borral kapcsolatos ismeretek bővítési
hajlandóságára térünk ki. A borfogyasztási szokások elemzése kapcsán kiemelt figyelmet
fordítottunk a keresleti trendekre illetve a Pannon Borrégióban meghatározott célcsoportok
vizsgálatára fókuszáltunk. A hallgatók a Villányi és a Szekszárdi borvidéket kedvelik a legjobban.
Vásárlási döntés esetén saját borfogyasztásnál az ár (77,5%), míg ajándékozás esetén a minőség
(82%) a legmeghatározóbb. A borokkal kapcsolatos információk jelentős részét barátoktól,
rokonoktól, illetve közösségi oldalakról szerzik be. A megkérdezettek 84%-a szívesen részt venne
borral kapcsolatos képzéseken.
Az akadálymenetes lehetőségek Szekszárdon a Garay Élménypincében érhetőek el, amely olyan
méretű, jellegű és színvonalú bemutatóterem, ami egyedülálló Magyarországon. Akár több csoport
egyidejű befogadására is képes, lehetőséget kínálva magyar vagy külföldi érdeklődőknek. Az
interaktív kiállítást még értékesebbé teszi, hogy a borkedvelők több nyelven is kaphatnak
információt szekszárdi borokról, szekszárdi borászokról, a borkóstolás rejtelmeiről, borkultúráról,
borgasztronómiáról.