Döntésmodellezés a közúti közlekedési módválasztásban

Szerzők

  • Ágnes Kosztyó BME Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Ádám Török BME Közlekedésgazdasági Tanszék

Absztrakt

Cikkünkben a közúti közlekedési módválasztást mint racionális döntési folyamatot szeretnénk modellezni, különös tekintettel a gépjárműforgalom károsanyag-kibocsátására. Munkánkban elsősorban arra törekedtünk, bogy bemutassuk a klasszikus közgazdasági megközelítés logikáját, a közlekedő választását. Erre különösen alkalmas a diszkrét döntési modellek családja. Cikkünkben csak a neoklasszikus közgazdaságtanból jól ismert hasznosság alapú diszkrét modellekkel foglalkozunk, mert a közlekedési módválasztás és környezetterhelés problematikáját ez tárja fel megfelelően. A modellben a lehetőségekhez egyértelműen hasznosságokat rendelünk, és azt feltételezzük, hogy a döntéshozó mindig a számára legnagyobb hasznosságú döntést hozza meg. A hasznosságfüggvénybe szinte bármilyen paraméter implementálható, ám gyakorlati alkalmazhatóság szempontjából az eljutási időt, az utazási költséget és a környezetterhelést vettük alapul.

Downloads

Megjelent

2019-11-02

Hogyan kell idézni

Kosztyó, Ágnes és Török, Ádám (2019) „Döntésmodellezés a közúti közlekedési módválasztásban”, Marketing & Menedzsment, 41(1), o. 48–51. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1255 (Elérés: 22 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

M&M mix