TURISZTIKAI SZLOGEN- ÉS LOGÓHASZNÁLAT AZ EURÓPAI FŐVÁROSOK ESETÉBEN – MILYEN SZAVAKKAL HÍVOGATNAK, MILYEN JELKÉPEKKEL CSALOGATNAK?

Szerzők

  • Árpád Papp-Váry Budapesti Metropolitan Egyetem, Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
  • Dávid Wolf Budapesti Metropolitan Egyetem, Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
  • Máté Farkas One on One Communications
  • Szabolcs Szolnoki Pécsi Tudományegyetem, Földtudományi Doktori Iskola

Kulcsszavak:

desztináció márkázás, városmárkázás, szlogen, logó, marketingkommunikáció

Absztrakt

Jelen tanulmány arra tesz kísérletet, hogy Európa fővárosainak turisztikai logóit és szlogenjeit
kategorizálja és elemezze. Vizsgálatunkból kiderült, hogy egyszerre mindkét népszerű desztináció
márkázási elemet a vizsgált 52 fővárosból 31 használja. Mindkettő hiánya, vagyis amikor sem
logót, sem szlogent nem alkottak csupán 10 főváros esetében tapasztalható.
A fővárosok turisztikai logóit (37 db) vizsgálva kiderült, hogy a domináns színeket tekintve a piros
(27,0%) a legnépszerűbb. Ezt követi holtversenyben a kék (21,6%), valamint a fekete és árnyalatai
(21,6%). Ugyanennyi főváros olyan értelemben is színes, hogy minimum 3 színből áll logója
(21,6%).
A szlogenek esetében (36 db) számosságukat tekintve az érzelmi hatást keltő (25,0%) jelmondatok
állnak az élen. Ezt követik a cselekvésre felhívó szlogenek (22,2%). Azok a mottók, melyek
földrajzi/értékbeli pozicionálást jelenítenek meg, illetve az adott főváros vonzóságát emelik ki,
egyformán 16,7%-ban megtalálhatók. Emellett az esetek 19,4%-ában a szlogen olyan, amely nem
sorolható be egyik fentebbi kategóriába sem.
Bár utóbbi kategorizálás esetében bizonyos szubjektivitás nem volt kizárható, a téma elméleti
hátterének rendszerezése és gyakorlati relevanciája mindezt kompenzálhatja, a tudományos és
gyakorló szakemberek számára egyaránt újdonsággal szolgálva.

Downloads

Megjelent

2021-07-05

Hogyan kell idézni

Papp-Váry, Árpád, Wolf, D., Farkas, M., & Szolnoki, S. (2021). TURISZTIKAI SZLOGEN- ÉS LOGÓHASZNÁLAT AZ EURÓPAI FŐVÁROSOK ESETÉBEN – MILYEN SZAVAKKAL HÍVOGATNAK, MILYEN JELKÉPEKKEL CSALOGATNAK?. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 5(2). Elérés forrás https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4758