A gamifikáció és alkalmazásának lehetőségei
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2025.26.1.8Kulcsszavak:
gamifikáció, gamifikáció hatékonysága, oktatási gamifikációAbsztrakt
Az elmúlt években jelentős figyelem irányult a gamifikációra, mivel alkalmazása egyre népszerűbbé vált az élet különböző területein, például az oktatásban, az egészségügyben és a vállalati világban. Gyors felívelésének titka, hogy hatékonyan segíti elő a résztvevők bevonódását, motivációját a legkülönfélébb folyamatokban. Népszerűsége ellenére elméleti, pszichológiai alapjai eddig kevéssé voltak ismertek. A témában elérhető irodalom nagy része arra összpontosít, hogy bizonyos viselkedési formák elérését célzó játéktervezési elemek hatékonyságát vizsgálja, sokszor figyelmen kívül hagyva az ezeket magyarázó pszichológiai mechanizmusokat. Ez a megközelítés számos kudarchoz, ellentmondásos eredményhez és a gamifikáció kritikájához vezetett. A probléma feloldására több kutatás is született az utóbbi években, melyek már figyelembe veszik a pszichológiai tényezőket, megteremtve a gamifikált folyamatok mélyebb megismerésének lehetőségét. E tanulmány keretein belül megvizsgáltam az eddigi gamifikációs gyakorlatokat és azok hátterében álló problémákat, az ezen problémák kiküszöbölésére irányuló kísérletek eredményeit, kiemelt figyelmet fordítva az oktatási területén végzett kutatásokra. Ennek eredményeképpen betekintést nyertem a területen zajló folyamatokba és a legfrissebb eredményekbe, és ezáltal a tanulmány hozzájárulhat a gamifikáció jobb megértéséhez és szélesebb körű elterjedéséhez, elősegítve az oktatási környezetek fejlődését.