Az alfa generáció puha készségeinek (soft skill) zenepedagógiai fejlesztési lehetőségei
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2025.26.1.6Kulcsszavak:
alfa generáció, soft skills, zenepedagógiaAbsztrakt
A digitális eszközök fejlődése és az online jelenléttel töltött napi több órányi felhasználói élmény jelentős hatást gyakorol az alfa generáció tagjaira. A digitális nemzedék kommunikációs szokásainak integráns eleme az online jelenlét, amely bizonyos alkalmakkor már a személyes kommunikációjuk részét is képezi. A generáció tagjai számos esetben hétvégi szabadidős programként is tekintenek a közösségi platformok társaságában töltött időre. Az az illúzió, miszerint egy közösséghez tartozónak lenni egy online platformon egyenértékű lehet egy személyes ismeretségen nyugvó közösségi léttel, hozzájárulhat a generáció szociális készségeinek lassabb fejlődéséhez. A mesterséges intelligencia alapú programok egyre gyakoribb alkalmazása a munkahelyeken, előrevetíti annak lehetőségét, hogy az MI bizonyos automatizálható munkafolyamatok esetén kiválthassa a munkavállalói erőforrást. Mindez felerősíti azoknak a kutatásoknak a jelentőségét, amelyek arra hívják fel a figyelmet, hogy a jövő munkavállalója számára természetes tevékenységgé kell válnia az élethosszig tartó tanulásnak (Lifelong Learning) és az ún. puha készségek (soft skill) fejlesztésének. A tanulmány célja az említett folyamatok szakirodalmi elemzése, majd olyan összefüggések és módszerek megvilágítása, amelyek lehetővé teszik az alfa generációs gyermekek puha készségeinek zenei tanulmányok útján való fejlesztését.