A Közép-Duna menti kiemelt térség humánerőforrás-fejlesztése nyelvi képzéssel
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2025.26.1.4Kulcsszavak:
Közép-Duna Menti Kiemelt Térség, humán fejlesztés, nyelvi képzésAbsztrakt
A 99 települést magába foglaló Közép-Duna Menti Kiemelt Térség (KDMKT) 2020-ban az zal a céllal került megalapításra, hogy a Paksi Atomerőmű bővítéséből adódó lehetőségek nek és kihívásoknak szervezett kereteket biztosítson. A Kiemelt Térségre területfejlesztési koncepció és stratégiai program született, melyben mások mellett humánfejlesztési prioritás és intézkedések is szerepelnek. Bár formális értelemben a koncepciónak nem képezi részét a Pécsi Tudományegyetem angol és orosz nyelvi képzési programja, melyet a KDMKT településein, illetve Bonyhádon és Dombóváron élő felnőttek számára szerveztünk, bőven találunk kapcsolódási pontot az elképzelt humánfejlesztéshez. Az egyetemi program elsődleges célja a térségben lakók vagy dolgozók felkészítése volt a Paks II. beruházás megvalósítására érkező külföldi munkavállalókkal és családtagjaikkal való eredményes kapcsolattartásra, ezzel is támogatva együttműködési készségüket. A képzések lebonyolításába az egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara (BTK), valamint a Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara (KPVK) által biztosított nyelvtanárok kapcsolódtak be. A tanulmány keretében bemutatásra kerül a Közép-Duna Menti Kiemelt Térség jövőképe, a térség humánerőforrás adottságai, a kapcsolódó humánfejlesztési intézkedések, valamint a nyelvi programmal kapcsolatos szervezési folyamat főbb lépései, kiemelt figyelmet fordítva az online megvalósítással kapcsolatos kihívásokra, valamint elért eredményeinkre is.