Kiállításbeli digitális alkalmazások kiértékelése

Egy egyetemi pilot projekt tanulságai

Szerzők

  • Zsófia Ruttkay Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Innovációs Központ
  • Judit Bényei Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
  • Ágnes Erzsébet Mácsai Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
  • Anett Kőhalmi Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.2.10

Kulcsszavak:

digitális múzeum, informális tanulás, látogatókutatás

Absztrakt

A digitális alkalmazások a tudásközvetítés korszerű, a modern pedagógia elveire (learning by doing, több modalitásos tanulás, társas, aktív tevékenység) építő és a fiatal közönség számára vonzó lehetőségeket nyújtanak a múzeumok, kiállítások számára is. A vizionált célok a részletes vagy téveszméket megcáfoló tudás megszerzésétől a téma iránti érdeklődés felkeltésén át a kiállítás látogatás kellemes, örömteli és vonzó élménnyé tételéig terjedhetnek. E célok megvalósulását – a digitális alkalmazások „hasznát” – tudományos igényű látogatói kutatásokkal kell bizonyítani, mely visszajelzést nyújthat a digitális alkalmazások tényleges használatáról mind a múzeumi szakemberek, mind az azokat megtervező, előállító kreatív szakemberek számára. Erre egyelőre kevés példát találni, amivel szorosan összefügg a kutatási módszertan, a mérőeszközök hiányossága. Milyen módszerek jönnek szóba? A sokféle tartalom és szituáció mellett lehet-e egyáltalán általános keretet adni tudományos igényű hatásvizsgálatoknak? Mi egy pilot kutatás keretében körvonalaztuk a múzeumi digitális eszközhasználat mérésének a mérőműszereit és módszereit, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egy Kutatás-Fejlesztés-Innováció projekt alapú, fél éves kurzusának a keretében, szakmai terepként a Magyar Zene Háza állandó kiállításában. A mintavétel ugyan nem tette lehető a digitális eszközök használatára vonatkozó szignifikáns eredmények kimutatását, de néhány meglepő megfigyelést szolgáltattak. A munkánk fő eredménye az az alkalmazott saját módszertan, ami véleményünk szerint több hasonló célú kutatáshoz alapul szolgálhat.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-31

Hogyan kell idézni

Ruttkay, Z., Bényei, J., Mácsai, Ágnes E., & Kőhalmi, A. (2024). Kiállításbeli digitális alkalmazások kiértékelése: Egy egyetemi pilot projekt tanulságai. Tudásmenedzsment, 25(2.), 139–153. https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.2.10

Folyóirat szám

Rovat

Kultúra - közművelődés