A laboratóriumtól a civil társadalomig

Az adatműveltség felnőtté válása

Szerzők

  • Tibor Koltay

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.2.3

Kulcsszavak:

adatműveltség, kompetenciák, kritikai adatműveltség, oktatás

Absztrakt

Bár egységes, elfogadott meghatározás híján az adatműveltségnek számtalan válfaja és elnevezése van, az adatok fontossága okán egyre többen foglalkoznak jellemzőivel. Felhasználása a kutatásban és az oktatásban sokrétű és ma már számos, részben kritikai típusa is van, de hagyományos megközelítései is jelen vannak. Az adatok létrehozása és felhasználása feltételezi, hogy ismerjük forrásaikat és azokat értékelni és elemezni is tudjuk. Az adatok számos válfaja és azok felhasználása ma már része életünknek. Ebben az írásban azonban főként a tudományos kutatást, az oktatást, és az állampolgárok igényeit szolgáló adatok kapnak figyelmet. Ezekkel az adatokkal szemben általános követelmény, hogy mindig etikus módon használjunk minden adatállományt, még akkor is, ha tudjuk, hogy az adatműveltségnek nincs egységes, elfogadott meghatározása. Mindezt figyelembe véve egyre többen elfogadják, hogy az adatok fontosak és értékesek, ami azt is eredményezi, hogy többet kell foglalkoznunk azzal, amelyet összefoglaló jelleggel adatműveltségnek nevezünk, viszont viszonylag kevés esetben szerepel a hazai szakirodalomban, ezért a következőkben főként idegen nyelvű forrásokra támaszkodunk.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-31

Hogyan kell idézni

Koltay, T. (2024). A laboratóriumtól a civil társadalomig: Az adatműveltség felnőtté válása. Tudásmenedzsment, 25(2.), 18–26. https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.2.3

Folyóirat szám

Rovat

Tudásmenedzsment