Állami Műszaki Főiskola 1947-51

Szerzők

  • László Pethő

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.18

Kulcsszavak:

felzárkóztatás, hatáselemzés, munka melletti tanulás

Absztrakt

A tanulmány egy felzárkóztató program keretében létrejött felnőttképzési kezdeményezés történetét vázolja és hatását elemzi. A második világháború után megalakult főiskola a gazdaság konkrét igényei alapján alakult meg. Lérejöttét a szakszervezetek kezdeményezték, a kormány biztosította a főiskola működésének finanszírozását. Az újonnan létrejött intézmény vállalta, hogy a felmerült igényekre reagálva nagyszámú mérnököt képez.  A tanulmány követi a főiskola alapítását, bemutatja működését, vezetőit és tanárait, akiknek többsége pályakezdő oktató volt. Kiválasztásuk során igyekeztek eleget tenni a minőségbiztosítás feltételeinek, lényegesnek tartották, hogy komoly gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek. A szerző bemutatja a kiszemelt hallgatók toborzását, akiket főleg tanulni kívánó gyári alkalmazottakból és munkásokból választottak ki. A dolgozat írója külön kitér a főiskola programjában alkalmazott felnőttképzési módszerek alkalmazására. Kiemeli az instrutorok közreműködését, akik konzulensként és tanulást támogató személyként segítették a hallgatók tanulását. Végül konkrét példák bemutatásával áttekinti a felzárkóztató program mérlegét, és a végzett hallgatók karrierjének alakulását. Elemzése során említést tesz a kudarcokról, és vázolja a munka melletti tanulás speciális problémáit.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-10-26

Hogyan kell idézni

Pethő, L. (2023). Állami Műszaki Főiskola 1947-51. Tudásmenedzsment, 24(3. különszám), 200–212. https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.18

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok Prof. Dr. Koltai Dénes tiszteletére