A „jövő társadalmának” építői: Szocialista iskola és gyermekideál Magyarországon a 60-70-es években
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.17Kulcsszavak:
gyermekkortörténet, oktatás, szocialista pedagógiaAbsztrakt
A gyermeki világ és múlt, a gyermekről való gondolkozás problematikája mára a neveléstörténet integráns része. A gyermekkortörténet tudománya felöleli a gyermekekkel kapcsolatos meggyőződéseket, hiteket, továbbá a nevelésükről és a szocializációjukról szóló tárgykört.
A második világháború utáni kétpólusú világrendben Magyarország a Szovjetunió szatellitállamaként, a szovjet minta alapján az ún. szocialista társadalom építésébe kezdett. A tanulmány célja, hogy hozzájáruljon az ún. szocialista korszak magyarországi nevelés- és gyermekkortörténetének bővítéséhez. Az írás a 60-70-es évek ún. szocialista gyermekideáljának megjelenítésére és elemzésére összpontosít, elhelyezve a korszak iskolaügyében. A vizsgálódási periódust indokolttá teszi, hogy kevéssé feltérképezett. A vizsgálat primer forrásokra és szekunder bázisra épül, metodológiai szempontból kvalitatív szemléletű, deduktív megközelítésű, feltáró és magyarázó jellegű, teoretikus és szintetizáló perspektívájú, a dokumentumelemzés módszerét alkalmazza.
Megállapítást nyert, hogy a szocializmus építésének korszaka szignifikánsan befolyásolta a gyermeki létet, a gyermekkorral kapcsolatos elgondolásokat, a gyermekeszményt a politikai hatások festették újra. A tanulmány bővíti a gyermekkortörténet értelmezési kereteit, ismerteti a szocialista pedagógia gyermekeszmény értelmezését, következtetéseivel hozzájárul a szocialista korszak pedagógiájáról meglévő tudás növeléséhez.