Az oklevéltől az aranydiplomáig – Egy népiskolai tanító emlékei
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.16Kulcsszavak:
narratíva, népiskolai oktatás, DGTAbsztrakt
Jelen tanulmány fő célja egy tanítói életpálya bemutatása, Koltai Ferencné Gebhardt Irén népiskolai tanító naplóba rendezett narratív visszaemlékezései alapján, valamint a releváns szakirodalom és levéltári források segítségével, alkalmanként az „oral history”-ra jellemző adatgyűjtés módszerére hagyatkozva megrajzolni hozzá a vizsgált kor történeti hátterét. A feldolgozás, illetve elemzés a mikrotörténetek jellemző csomópontjaira, mérföldköveire koncentrálva próbálja megtalálni a válaszokat a kutatási kérdésekben felvetett problémákra, legfőképpen arra, hogy miként illeszthető össze a naplóban megidézett pálya a kordokumentumokban leírtakkal; mely személyek, helyek és események formálták a narrátor identitását, és azok milyen módon kapcsolódtak egymáshoz.