A „Varázskaland – Vár a sárkány!” című asztali társasjáték elméleti keretei és létrehozási folyamata
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K1.15Kulcsszavak:
társasjátékalapú-oktatás, kompetenciafejlesztés, irodalomtanításAbsztrakt
Az oktatást átszövik azon törekvések, melyek során a tananyagot a pedagógusok minél inkább tanulóközpontú módon adják át a diákok számára. A frontális tudásátadás háttérbe szorításával, tevékenykedtető feladatok széleskörű alkalmazásával a tanulók szinte észrevétlenül sajátítják el az élet minden területén fontos szerepet betöltő kulcskompetenciákat. A tevékenykedtetésen keresztül történő tanítás egy fajtája a társasjáték-alapú oktatás, mely során edukatív jellegű játékok kerülnek bevonásra. Ezen módszert középpontba helyezve egy olyan táblajáték létrehozását kíséreltük meg, melynek alkalmazásával a tanulók játékos formában sajátíthatják el a varázsmesék morfológiai egységeihez kapcsolódó információkat. A készségfejlesztés mellett további célunk volt, hogy roma és cigány varázsmesék bevonásával elindítsunk egy interkulturális diskurzust is a diákok között. Kutatásunk során feltérképeztük és szintetizáltuk a varázsmesékhez kapcsolódó legfontosabb kutatásokat, beleértve a meseelmélet és a meseterápia területeit, valamint a célközönség olvasási szokásaihoz kapcsolódó eredményeket annak érdekében, hogy a társasjáték a korosztály számára leginkább fontos tudásanyagot hordozza. A táblajáték tesztelési folyamata akciókutatáson alapul, mely lehetőséget adott arra, hogy a tesztelési fázisok eredményeit beépítve a felhasználók számára legoptimálisabb produktum jöjjön létre. A megszületett társasjáték minden elemében arra fókuszál, hogy a Nemzeti alaptantervben (NAT) meghatározott pontoknak megfelelően, a kompetenciaterületek fejlesztése mellett, indirekt módon segítse elő az alsós korosztály varázsmesékről, illetve a cigány és roma kultúráról szóló ismereteinek bővítését..