Pedagógus hallgatók digitális információs műveltségének állapota a világjárvány kitörése előtt és után

Szerzők

  • Mária Eszenyiné Borbély
  • Margit Némethi-Takács

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K1.4

Kulcsszavak:

pedagógus hallgatók, digitális kompetencia, pandémia

Absztrakt

A tanulmány a magyar felsőoktatási intézményekben tanuló pedagógus hallgatók körében végzett két önértékelésen alapuló empirikus digitális kompetencia vizsgálat eredményeit tárja fel. Az első felmérésre 2019 novemberében került sor az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” pályázati konstrukció keretében megvalósuló „Az én könyvtáram” című kiemelt projekt részeként. A kutatás fókuszában akkor még annak a kérdésnek a megválaszolása állt, hogy kimutatható-e érdemi különbség a már aktív pedagógusok és a hallgatók kompetencia állapota között. A pedagógusok reprezentatív vizsgálata ugyanennek a projektnek a keretében valósult meg 2017 őszén, 822 fő részvételével. Az említett felmérések idején még nem volt sejthető, hogy a 2020 tavaszán induló Covid-19 világjárvány milyen nagy mértékben megnöveli a digitális jártasság kérdésének relevanciáját. Mind a közoktatás, mind pedig a felsőoktatás az online térbe kényszerült, minden résztvevőtől megkövetelve a meglévő digitális készségeik aktiválását, illetve a hiányzó kompetenciáik minél gyorsabb megszerzését. A jelenléti oktatásba visszatérve az egyetemi hallgatók körében általánosnak tűnik az a nézet, hogy az online oktatás egyértelműen pozitív hatással volt digitális készségeik fejlesztésére. A 2022-es hallgatói vizsgálat kettős célt szolgált. Egyrészt a három évvel korábbi vizsgálat érvényességének ellenőrzését, másrészt pedig a tartósan online környezetben történő tanulásnak és társas érintkezésnek a hallgatók digitális kompetencia állapotára gyakorolt hatásának feltárását.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-04-12

Hogyan kell idézni

Eszenyiné Borbély , M., & Némethi-Takács , M. (2023). Pedagógus hallgatók digitális információs műveltségének állapota a világjárvány kitörése előtt és után. Tudásmenedzsment, 24(1. különszám), 20–49. https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K1.4