Többszörösen vitatott többszörös intelligenciák
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.1.5Kulcsszavak:
többszörös intelligenciák, kritika, áttekintésAbsztrakt
Howard Gardner, a Harvard Egyetem 2020-ban centenáriumát ünnepelt Harvard Graduate School of Education kognitív- és neveléstudományok professzora alma materének e jeles évében nyerte el az Amerikai Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (American Educational Research Association, AERA) által évente kiosztásra kerülő, a neveléstudományi kutatások kiemelkedő közreműködőinek járó díjat (Distinguished Contributions to Research in Education Award). Az eredetileg pszichológusként kutató Gardner ezt az elismerést a neveléstudományok területén folytatott munkássága honorálásaként kapta, mivel az először csaknem négy évtizede publikált intelligencia-szemlélete (Gardner, 1983) világszerte számos tananyagfejlesztési műhelyre, valamint gyakorlati oktatási modellre hatott.
Széleskörű ismertsége és sikerei dacára a többszörös intelligenciák (multiple intelligences) teóriája számos kritikába ütközött az évek során. Jelen tanulmányomban e kritikák áttekintését célzom – magyarul novuum értékkel azért, hogy az elméletet magyar nyelvterületen alkalmazók annak kritikáira vonatkozóan is tájékozódhassanak. Az elmélet születéséről (Dezső, 2020), jellemzőiről (Dezső, 2012, 2014, 2015), pedagógiai alkalmazhatóságáról (Dezső, 2011, 2015), aktualitásáról (Dezső, 2021) korábbi vonatkozó munkáimban részletesen szóltam, így magát a teóriát ebben az írásban vázlatosan sem tárgyalom. Gardner eredeti szándékának figyelembevételével elméletére vonatkozóan az intelligenciák kifejezést többes számban tudatosan használom. Elemzésemben a vonatkozó nemzetközi kritikai szakirodalom főbb elemeinek áttekintésére, rendszerezett megjelenítésére vállalkozom – terjedelmi korlátokra való tekintettel a teljesség igénye nélkül.