A képregény találkozása a street arttal a bande dessinée médiavárosaiban

Példák Brüsszelből és Genfből

Szerzők

  • Gyula Maksa Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Képregénytudományi Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0001-5733-0033
  • Muranyi Kata Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Politikatudományi és Nemzetközi Tanulmányok Tanszék, Képregénytudományi Kutatócsoport https://orcid.org/0009-0005-3009-8154

DOI:

https://doi.org/10.15170/PSK.2025.06.02.01

Kulcsszavak:

képregény, képregényplakát, street art, médiaváros, Brüsszel, Genf, populáris geopolitika

Absztrakt

A populáris geopolitikai vizsgálódások körébe tartozó képregénymédia történetileg dinamikus identitásformálódását egyes földrajzi-kulturális változatokban a mediális hibridizációk megjelenése kíséri, amelyek street art alkotásokban is megnyilvánulhatnak. Tanulmányunkban ezeket a képregényalapú hibrid közegeket és azok használatát vizsgáljuk médiaelméleti szempontból a frankofón bande dessinée két különböző médiavárosának kontextusában. Brüsszelben és Genfben a képregény intézményesülése részben eltérő módon zajlott, de mindkét városban jelentős szerepet kapott az utcai művészethez kapcsolódó hibrid média. Brüsszelben ezt a szerepet főként a képregényfalfestmények töltik be, amelyek kanonizáló funkcióval bírnak, és turisztikai tevékenységet is generálnak. Genf esetében pedig a politikai kommunikációhoz, állampolgári neveléshez és civil szervezetek kampányaihoz kapcsolódó képregényplakátok és képregénystílusú utcatáblák fontossága figyelemre méltó.

 

 

Downloads

Megjelent

2025-08-21

Hogyan kell idézni

Maksa, G., & Kata, M. (2025). A képregény találkozása a street arttal a bande dessinée médiavárosaiban: Példák Brüsszelből és Genfből. PÓLUSOK, 6(2), 2–20. https://doi.org/10.15170/PSK.2025.06.02.01