CfP: Publikációs felhívás a Per Aspera ad Astra 2026/1. számához - Az oktatás és a tudomány társadalmi terei

2025-08-03

A Per Aspera ad Astra, a Pécsi Tudományegyetem művelődés- és egyetemtörténeti közleményei következő tematikus számába olyan tanulmányokat várunk, amelyek a társadalmi tér fogalmát vizsgálják történeti és társadalomtudományi perspektívából, különös tekintettel az oktatás, az egyetemek, valamint a tudás világára.

A társadalmi tér nem pusztán földrajzi vagy fizikai dimenzió: társadalmi viszonyok, hatalmi struktúrák, normák és kulturális jelentések színtere, amelyet az emberek nemcsak használnak, hanem formálnak is. A tér társadalmi konstrukcióként való értelmezése termékeny kiindulópontot nyújt történeti, szociológiai, oktatás- és egyetemtörténeti kutatások számára egyaránt.

A lapszám célja, hogy összehozza azokat az interdiszciplináris kutatásokat, amelyek a tudás, az oktatás és nevelés terei, az intézmények térbeli gyakorlatai, valamint az ezekhez kapcsolódó társadalmi viszonyrendszerek vizsgálatán keresztül járulnak hozzá a tér történeti és társadalomtudományi értelmezéséhez. Feltárja, hogyan konstruálódtak, működtek és alakultak át azok a terek, amelyekben tudás, nevelés, oktatás és tudományos közösség formálódott.

A szám szerkesztői különösen olyan tanulmányokat várnak, amelyek a társadalmi tér és az oktatás/egyetem intézményrendszereinek metszéspontjait elemzik – akár egy adott korszak, akár egy intézmény vagy közösség példáján keresztül.

Lehetséges témakörök:

  • Az egyetemek, iskolák és kollégiumok mint társadalmi terek
  • A tudás termelésének, terjedésének és elsajátításának térbeli dimenziói
  • A tanulás és tanítás tereinek történeti változásai (osztálytermek, internátusok, kollégiumok, olvasótermek)
  • A tér szerepe az oktatási és tudományos intézmények társadalmi hierarchiáiban
  • Tér és hatalom az oktatási intézményekben: fegyelem, ellenőrzés, láthatóság
  • A nyilvános és privát terek közti határok az oktatás és tudomány világában
  • Társadalmi különbségek (nem, osztály, vallás, etnikum) térbeli leképeződése az oktatás intézményeiben
  • Az egyetemi tér reprezentációi: térképek, tervek, metszetek, irodalmi és memoárirodalom
  • Szimbolikus és mentális terek: emlékezet, reprezentáció, térkép és mitológia
  • Konfliktusok és alternatív terek a hallgatói mozgalmak, reformtörekvések történetében

 

Az 1500–2000 karakter terjedelmű absztraktok beküldési határideje 2025. szeptember 28. A lapszámban megjelenő tanulmányokat a beküldött absztraktok alapján válogatjuk ki. Az elfogadásról október 10-ig értesítjük a szerzőket.

A tanulmányok leadási határideje: 2026. január 31.

A lapszám várható megjelenési ideje: 2026. június

Kontakt: palmai.dora@lib.pte.hu