CfP: Publikációs felhívás a Per Aspera ad Astra 2025/2. számához - Gyűjtemények az oktatásban
A Per Aspera ad Astra Gyűjtemények az oktatásban című számához a társadalom- és kultúrtörténet, az oktatás- és tudománytörténet területén dolgozó kutatók jelentkezését várja.
Gyűjtemények az oktatásban
Az oktatást segítő tárgyak, gyűjtemények használata nagy hagyományra tekint vissza a nevelés történetében. Ezeket a tárgyakat kezdetben a pedagógusok gyűjtötték össze vagy készítették, a 19. században már erre szakosodott szakemberek állították elő vagy vonták őket kereskedelmi forgalomba.
A 20. századra a tudomány, a technika és az oktatási módszerek fejlődésével az oktatási intézményekben a korábban összegyűjtött tárgyak, gyűjtemények eredeti szemléltető funkciója is átalakult, többségük a közvetített ismeret elavulásával használaton kívül került. Egy részük a gyűjtő intézmény falai között maradt különleges muzeális értékű gyűjteményként gondozva vagy a szertárakban porosodva, más részük a megfelelő gyűjtőkörű múzeumokba került.
Ezeknek a gyűjteményeknek egy részét az eredetitől némileg eltérő módon azonban ma is használják az oktatásban. Egyrészt továbbra is közvetlen tapasztalathoz köti a megtanulandó jelenséget, de azt ma már tudomány- és technikatörténeti kontextusban elhelyezve kell kezelni. Míg a gyűjtemények eredetileg az iskolai oktatás eszközei voltak, ma már iskolán kívüli tanulási térben tárlatvezetés, múzeumi óra vagy múzeumpedagógiai foglalkozás keretében hasznosulnak újra.
A gyűjtemények ezen kívül kiváló lehetőségeket rejtenek magukban a kapcsolatépítésre mind a fenntartó közösségen belül, mind pedig azon kívül. Ha a fenntartó intézmény hozzáférést biztosít a gyűjteményhez a nagyközönség számára, az az intézmény társadalmi integrációját segíti. Lehet itt gondolni a múzeumi gyűjtemények programkínálatára az általános és középiskolák számára, egy városi gyűjtemény lokális kötődést erősítő tevékenységére vagy egyetemi gyűjtemények esetében az egyetemek harmadik missziójának támogatására.
A „Gyűjtemények az oktatásban” című tematikus lapszámba olyan tanulmányokat várunk, amelyek állami, városi, egyetemi vagy közoktatási gyűjteményeket mutatnak be, feltárják történetüket, elemzik az oktatásban és ismeretterjesztésben való felhasználásukat, valamint kitérnek a gyűjtemények jelenlegi funkciójára.
Elemző tanulmányokat és leíró cikkeket egyaránt várunk a témában, amelynek releváns kérdései lehetnek:
- Hogyan jöttek létre a gyűjtemények? Milyen funkciót töltenek be az adott intézményen belül? Mi volt a gyűjtemények kialakításának koncepciója, hogyan rendszerezték az anyagot?
- Hogyan támogatják a gyűjtemények a tudományos kutatást?
- Hogyan segítik elő a gyűjtemények a különböző intézmények együttműködését? (Például egyetemi gyűjtemények tudománynépszerűsítő tevékenysége középiskolák számára.)
- Hogyan növelhetik a tudományos diskurzus láthatóságát azáltal, hogy támogatják a tudásátadást és a szélesebb közönség részvételét?
- Milyen tudománynépszerűsítő tevékenységet folytatnak? Milyen társadalmi csoportokat céloznak meg?
- Hogyan lehet a gyűjteményeket használni a jelenlegi és jövőbeli kutatás és oktatás számára?
Az 1500–2000 karakter terjedelmű absztraktok beküldési határideje 2025. február 28. A lapszámban megjelenő tanulmányokat a beküldött absztraktok alapján válogatjuk ki. Az elfogadásról március 15-ig értesítjük a szerzőket.
A tanulmányok leadási határideje: 2025. június 30.
A lapszám várható megjelenési ideje: 2025. november 30.
A formai követelmények az alábbi linken érhetőek el:
https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/libraryFiles/downloadPublic/9%20-
Kontakt: dezso.krisztina@lib.pte.hu