Az ember- és környezetbarát termékek piacralépésének lehetőségéről

Szerzők

  • Ágnes Alitisz Kodolányi János Főiskola
  • Ferenc Somogyi Kodolányi János Főiskola

Absztrakt

A gazdasági növekedés 60-80%-ban az ún. technológiai változástól függ. A maradék 40-20%-ot a szakirodalom a munka és a tőke növekedéséből származtatja. A technológiai változás mindazokat a vezetési, szervezési, műszaki, jogi, számviteli, pénzügyi stb. újításokat fogja össze, amelyek nemzetgazdasági szinten emelik a hatékonyság színvonalát A technológiai változás okaként - legtöbb esetben - az emberitőke-beruházásokat nevezik meg. N.G. Mankiw írja, hogy „a termelékenység ütemének az 1970-es évek elejétől kezdve világszerte tapasztalt csökkenését tekinthetjük az elmúlt fél évszázad egyik legsajnálatosabb gazdasági fejleményének. A növekedésnek ezt a lassulását még nem sikerült a közgazdászoknak megmagyarázniuk, a gazdaságpolitikusoknak pedig megfordítaniuk." Mankiw „kesergését" az ökológiai válság előrehaladtával talán nem is kellene komolyan venni, mivel a GDP nem a jólétet fejezi ki, legfeljebb az anyagi gazdagság egy durva mutatójának tekinthető, ráadásul a természet nézőpontjából a GDP inkább bruttó hazai költség (GDC). A világszinten csökkenő GDP növekedési üteménél fontosabb az ökológia válság és egyre inkább a jövedelemegyenlőtlenség; a gazdag országok egyre szerényebb növekedésüket csak úgy tudják elérni, ha a közepesen fejlett és a szegény országok még inkább elmaradnak a növekedésben, illetve a GDP-jük abszolúte is csökken.

Downloads

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Alitisz, Ágnes és Somogyi, F. (2019) „Az ember- és környezetbarát termékek piacralépésének lehetőségéről”, Marketing & Menedzsment, 35(3), o. 29–32. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1704 (Elérés: 29 március 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Magyar Marketingműhelyek Konferenciája