Szembe.szeg
Proletár pedagógiai szemszögek
DOI:
https://doi.org/10.15170/Ujszem.2024.2.2.3Kulcsszavak:
analóg, cselszövés, digitália, emuláció, Freinet, iskola, kötődés, kritikai pedagógia, pedagógia, praxis, profán, proletár, Rancière, szeparáció, szimuláció, telefonAbsztrakt
A kritikai pedagógia egyfajta gondolati cselszövés. Amit jobb szeretek proletár pedagógiának hívni, mert ez elsősorban egy proletár perspektívájú pedagógia. Főleg abban az értelemben, ahogy az operaismo (és a tágabb workerizmus) hagyományában is a kapitalizmus rejtélyének nyitja a proletár szemszög. Azaz osztályunk, a munkásság látószöge, (punto di vista operaio, hiszen a rejtély, a „titok” – a fennálló rejtegetnivalója, lényege s kulcsa egyben, mondja Tronti –, valójában nem más, mint a proletariátus), amely a tőkét mint totalitást az annak maghaladásáért folytatott történelmi harc gyakorlati nézőpontjából ragadja tökén (és ezzel közvetetten arra is célzok, hogy a workerizmus kritikai pedagógiai praxis avant la lettre). Olyan cselszövés, amely a tőkés nevelési viszony és annak intézménnyé (vagy diszpozitívummá) szerveződésének ellentmondásait nem megtagadni, feloldani, szintetizálni óhajtja, hanem – megint Tronti szavaival – megháborgatni és kiélezni, ami által – ahogy Freire is tanította – nevén nevezhető lesz a valóság, és így újra miénk lehet a szó. Ezt a cselszövést, ezt a srégen látást, ezt a rézsútos látószöget (ti., hogy a tisztánlátás lehetősége a „foltokon” keresztül nézvést lehetséges – mondja Žižek), szeretném bemutatni nagyon vázlatosan, de talán elég érzékletesen ahhoz, hogy bepillanthassunk a pedagógiát ma alkotó konfliktusok repedésein, melyeken keresztül a pedagógia mély, belső ellentmondásai sejlenek fel.

Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Tóth Tamás Május

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.