Szembe.szeg

Proletár pedagógiai szemszögek

Szerzők

  • Tóth Tamás Május

DOI:

https://doi.org/10.15170/Ujszem.2024.2.2.3

Kulcsszavak:

analóg, cselszövés, digitália, emuláció, Freinet, iskola, kötődés, kritikai pedagógia, pedagógia, praxis, profán, proletár, Rancière, szeparáció, szimuláció, telefon

Absztrakt

A kritikai pedagógia egyfajta gondolati cselszövés. Amit jobb szeretek proletár pedagógiának hívni, mert ez elsősorban egy proletár perspektívájú pedagógia. Főleg abban az értelemben, ahogy az operaismo (és a tágabb workerizmus) hagyományában is a kapitalizmus rejtélyének nyitja a proletár szemszög. Azaz osztályunk, a munkásság látószöge, (punto di vista operaio, hiszen a rejtély, a „titok” – a fennálló rejtegetnivalója, lényege s kulcsa egyben, mondja Tronti –, valójában nem más, mint a proletariátus), amely a tőkét mint totalitást az annak maghaladásáért folytatott történelmi harc gyakorlati nézőpontjából ragadja tökén (és ezzel közvetetten arra is célzok, hogy a workerizmus kritikai pedagógiai praxis avant la lettre). Olyan cselszövés, amely a tőkés nevelési viszony és annak intézménnyé (vagy diszpozitívummá) szerveződésének ellentmondásait nem megtagadni, feloldani, szintetizálni óhajtja, hanem – megint Tronti szavaival – megháborgatni és kiélezni, ami által – ahogy Freire is tanította – nevén nevezhető lesz a valóság, és így újra miénk lehet a szó. Ezt a cselszövést, ezt a srégen látást, ezt a rézsútos látószöget (ti., hogy a tisztánlátás lehetősége a „foltokon” keresztül nézvést lehetséges – mondja Žižek), szeretném bemutatni nagyon vázlatosan, de talán elég érzékletesen ahhoz, hogy bepillanthassunk a pedagógiát ma alkotó konfliktusok repedésein, melyeken keresztül a pedagógia mély, belső ellentmondásai sejlenek fel.

Információk a szerzőről

Tóth Tamás Május

A Magyar Pedagógiai Társaság, a Gyermekbarát Mozgalom, a Kopogó Szemek Kollektíva és a Jajj! népi-punk zenekar rendes tagja, autonomista. Kedvenc festménye: T. S. (ifj. kf.) - A világegyetem vége (2023). Érdeklődési területei: a gyermekkor politizációja és a politika infantilizációja.

Downloads

Megjelent

2025-02-13

Hogyan kell idézni

Tóth, T. M. (2025). Szembe.szeg: Proletár pedagógiai szemszögek. új Szem, 2(2), 54–70. https://doi.org/10.15170/Ujszem.2024.2.2.3

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány