Menekülés vagy gyermekuralom? Az iskola mint tér és intézmény a Fekete pont és A tanári szoba című filmekben
DOI:
https://doi.org/10.15170/Ujszem.2025.3.1.3Kulcsszavak:
iskolafilm, közoktatás, kritikai pedagógia, Fekete pont, A tanári szobaAbsztrakt
Összehasonlító tanulmányomban két alkotás, Szimler Bálint 2024-es Fekete pont és İlker Çatak 2023-as A tanári szoba című filmjének elemzésén keresztül kívánok a kortárs oktatásról szóló diskurzushoz csatlakozni. Célom elsősorban a cselekményekben kibontakozó, oktatáspolitikát érintő kritikák azonosítása, valamint a filmek által ideálisnak sejtetett iskolastruktúrák összevetése. Ezt az iskolák ábrázolásában hangsúlyos képek elemzése által kívánom megközelíteni, reflektálva arra, hogy a filmek milyen módon gondolkodnak az iskola fizikai teréről, annak használatáról. Dolgozatomban hangsúlyos emellett még az alkotásokban felfedezhető tanári attitűdtök mélyebb vizsgálata is, hiszen ezek találóan reflektálnak azokra az alternatívákra, amelyeket a filmek kínálhatnak. Az alkotások elemzésének meghatározó elméleti hátterét a kritikai pedagógia alkotta, amely segítségemre szolgált ahhoz, hogy a kortárs oktatáspolitikai diskurzust ideológiakritikai perspektívából vizsgálhassam.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Ignácz Barbara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.