Menekülés vagy gyermekuralom? Az iskola mint tér és intézmény a Fekete pont és A tanári szoba című filmekben

Szerzők

  • Ignácz Barbara Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.15170/Ujszem.2025.3.1.3

Kulcsszavak:

iskolafilm, közoktatás, kritikai pedagógia, Fekete pont, A tanári szoba

Absztrakt

Összehasonlító tanulmányomban két alkotás, Szimler Bálint 2024-es Fekete pont és  İlker Çatak 2023-as A tanári szoba című filmjének elemzésén keresztül kívánok a kortárs oktatásról szóló diskurzushoz csatlakozni. Célom elsősorban a cselekményekben kibontakozó, oktatáspolitikát érintő kritikák azonosítása, valamint a filmek által ideálisnak sejtetett iskolastruktúrák összevetése. Ezt az iskolák ábrázolásában hangsúlyos képek elemzése által kívánom megközelíteni, reflektálva arra, hogy a filmek milyen módon gondolkodnak az iskola fizikai teréről, annak használatáról. Dolgozatomban hangsúlyos emellett még az alkotásokban felfedezhető tanári attitűdtök mélyebb vizsgálata is, hiszen ezek találóan reflektálnak azokra az alternatívákra, amelyeket a filmek kínálhatnak. Az alkotások elemzésének meghatározó elméleti hátterét a kritikai pedagógia alkotta, amely segítségemre szolgált ahhoz, hogy a kortárs oktatáspolitikai diskurzust ideológiakritikai perspektívából vizsgálhassam.

Downloads

Megjelent

2025-07-15

Hogyan kell idézni

Barbara, I. (2025). Menekülés vagy gyermekuralom? Az iskola mint tér és intézmény a Fekete pont és A tanári szoba című filmekben. új Szem, 3(1), 32–44. https://doi.org/10.15170/Ujszem.2025.3.1.3

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány