A GAMIFIKÁCIÓ LEHETSÉGES SZEREPE AZ MTMI TERÜLETEKET ÉRINTŐ PÁLYAORIENTÁCIÓBAN

KÖZÉPISKOLAI TANULÓK PÁLYAORIENTÁCIÓS IGÉNYEINEK FELMÉRÉSE

Szerzők

  • Ildikó Zimmermann PTE MIK

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.1.10

Kulcsszavak:

pályaorientáció, gamifikáció, MTMI területek

Absztrakt

A felsőoktatást az utóbbi években a nagyarányú, minden hazai egyetemet érintő lemorzsolódás jellemzi, ugyanakkor megnőtt a diplomások iránti kereslet, ami a technológiai fejlődés nyomán legjobban az MTMI (Matematikai, Természettudományi, Műszaki és Informatikai) területeken végzetteket érinti. Jelen kutatás célja a műszaki felsőoktatás iránt érdeklődő középiskolás tanulók pályaválasztáshoz kapcsolódó aktivitásainak, ismeretszerzési szokásainak, valamint az alkalmazott pályaorientációs eszközök fejlesztési lehetőségeinek megismerése. A tanulmány alapjául szolgáló kutatás a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán 2023 december 10-én és 2024 január 18-án megrendezett Nyílt Napok keretében valósult meg. A megkérdezés kétféle módon, egyrészt online kérdőíves, másrészt helyszíni, papíralapú adatfelvétel formájában történt. Az eredmények azt mutatják, hogy a jelentkezők egyre tudatosabban választják meg információforrásaikat, ami a pályaválasztás tekintetében magukat a felsőoktatási intézményeket és azok pályaorientációs tevékenységeit jelenti. A Z generációra jellemző módon egyre nagyobb igényük van élményalapú, gamifikált pályaorientációs megoldásokra. Különösen fontos számukra, hogy jövőbeli foglalkozásuk illeszkedjék személyes preferenciáikhoz, illetve, hogy ehhez megkapják a megfelelő minőségű és mennyiségű tájékoztatást. A kapott eredmények hozzásegítik az intézményt pályaorientációs tevékenységei előremutató, potenciális hallgatói igényei mentén történő alakítására.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-06-01

Hogyan kell idézni

Zimmermann, I. (2024). A GAMIFIKÁCIÓ LEHETSÉGES SZEREPE AZ MTMI TERÜLETEKET ÉRINTŐ PÁLYAORIENTÁCIÓBAN: KÖZÉPISKOLAI TANULÓK PÁLYAORIENTÁCIÓS IGÉNYEINEK FELMÉRÉSE. Tudásmenedzsment, 25(1), 124–138. https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.1.10

Folyóirat szám

Rovat

Pedagógia, andragógia