A GAMIFIKÁCIÓ LEHETSÉGES SZEREPE AZ MTMI TERÜLETEKET ÉRINTŐ PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK PÁLYAORIENTÁCIÓS IGÉNYEINEK FELMÉRÉSE
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2024.25.1.10Kulcsszavak:
pályaorientáció, gamifikáció, MTMI területekAbsztrakt
A felsőoktatást az utóbbi években a nagyarányú, minden hazai egyetemet érintő lemorzsolódás jellemzi, ugyanakkor megnőtt a diplomások iránti kereslet, ami a technológiai fejlődés nyomán legjobban az MTMI (Matematikai, Természettudományi, Műszaki és Informatikai) területeken végzetteket érinti. Jelen kutatás célja a műszaki felsőoktatás iránt érdeklődő középiskolás tanulók pályaválasztáshoz kapcsolódó aktivitásainak, ismeretszerzési szokásainak, valamint az alkalmazott pályaorientációs eszközök fejlesztési lehetőségeinek megismerése. A tanulmány alapjául szolgáló kutatás a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán 2023 december 10-én és 2024 január 18-án megrendezett Nyílt Napok keretében valósult meg. A megkérdezés kétféle módon, egyrészt online kérdőíves, másrészt helyszíni, papíralapú adatfelvétel formájában történt. Az eredmények azt mutatják, hogy a jelentkezők egyre tudatosabban választják meg információforrásaikat, ami a pályaválasztás tekintetében magukat a felsőoktatási intézményeket és azok pályaorientációs tevékenységeit jelenti. A Z generációra jellemző módon egyre nagyobb igényük van élményalapú, gamifikált pályaorientációs megoldásokra. Különösen fontos számukra, hogy jövőbeli foglalkozásuk illeszkedjék személyes preferenciáikhoz, illetve, hogy ehhez megkapják a megfelelő minőségű és mennyiségű tájékoztatást. A kapott eredmények hozzásegítik az intézményt pályaorientációs tevékenységei előremutató, potenciális hallgatói igényei mentén történő alakítására.