A japán pedagógiai gondolkodás háttere, befolyásoló tényezői, sikerének alakítói
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.1.10Kulcsszavak:
japán, tanári professzió, bushidoAbsztrakt
Tanulmányomban a japán pedagógiai gondolkodás hátterére, befolyásoló tényezőire, az európai gondolkodástól való különbségeinek okaira keresek magyarázatot. Bemutatom a japán oktatási rendszer kialakulásának meghatározó elemeit, múltját, filozófiai hátterét, szerkezetét és jelenlegi helyzetét. Szándékom feltárni az oktatás folyamatos sikerének lehetséges okait különös tekintettel a japán tanári professzió fontosságára. Rávilágítok, hogy a japán oktatási rendszer folyamatos és kiegyensúlyozott sikerét alapvetően meghatározza filozófiai háttere, a shinto és konfuciánus hagyományok eszmerendszere és moralitása, a szamurájok évszázados hagyomány- és viselkedésrendszere (bushido) és a tanulás, tudás tisztelete. Sikeressége nem a tanítás mikéntjében keresendő, hanem sokkal inkább a tanárok, az iskola szemléletmódjában, Az oktatási rendszer centralizált, az iskolák egyforma módszerekkel azonos tudást adnak át a gyermekek számára. A különböző intézmények között egyenlőség van, ami által megvalósítható az egyöntetű magas színvonalú oktatás mindenki számára.