A családi vállalkozások hosszú élettartamának esélyei az évszázados japán családi vállalkozások tükrében

Szerzők

  • Ágnes Baros-Tóth

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2022.23.1.10

Absztrakt

A vállalkozások egyik legnagyobb kihívása az, hogy miként tudnak fennmaradni, és miként tudják a vállalkozás folytonosságát biztosítani. A sikeresen működő családi vállalkozások számára kiemelkedően fontos, hogy a vállalkozás működtetését az utódok, az új generáció tagjai folytassák. A sikeres generációváltás a családi vállalkozások hosszú távú fennmaradásának a kulcsa. Jelen tanulmány célja, hogy szakirodalmi kutatásra alapozva röviden áttekintse a családi vállalkozások jellemzőit, amelyek megkülönböztetik az ilyen vállalkozásokat a nem családi tulajdonú vállalkozásoktól. A vizsgálat kiterjed a hosszú élettartamú, legalább egy évszázada működő cégekre, melyek körében kiemelkedően magas a japán családi vállalkozások aránya. Az elemzés utolsó része arra keresi a választ, hogy a Japánban évszázadok óta működő családi vállalkozások sikeres generációváltása milyen elemekre épül. A modernkori Japán most is aktív, évszázados cégeinek hosszú élettartama egy régebbi korra, a Tokugawa-korra vezethető vissza, amikor kialakultak azok a hagyományok és gyakorlatok, amelyek egyedivé és relatíve ideálissá tették a vállalkozási környezetet ahhoz, hogy a cégek hosszú élettartamot érjenek meg. A kérdés, hogy ezekből a gyakorlatokból esetleg átvehetnek-e bizonyos elemeket a más országokban és más kultúrákban működő családi vállalkozások. Bizonyos meglévő párhuzamosságok ellenére is az valószínűsíthető, hogy a japán vállalkozások menedzsment gyakorlata és generációváltó módszerei igazán japán környezetben életképesek, más gazdasági és társadalmi környezetben a vállalkozások más eszközökhöz nyúlnak a családi tulajdonú cég folytonosságának biztosítása érdekében.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-11

Hogyan kell idézni

Baros-Tóth, Ágnes. (2022). A családi vállalkozások hosszú élettartamának esélyei az évszázados japán családi vállalkozások tükrében. Tudásmenedzsment, 23(1), 155–167. https://doi.org/10.15170/TM.2022.23.1.10

Folyóirat szám

Rovat

Munkaerőpiac és társadalom