Megszüntetett/megszakított hallgatói jogviszonyok, tanulmányi nehézségek és az újrakezdés összefüggései – Egy klaszterelemzés eredményei

Szerzők

  • Virág Mészáros
  • Éva Takács

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2022.23.1.8

Absztrakt

A kutatás fő célja, hogy megalkossunk egy hozzáadott érték modellt, mellyel jól jellemezhető és kontrollálható a műszaki felsőoktatás. Jelen részkutatásban a lemorzsolódást, mint veszteségelemet speciális vizsgálattal közelítettük. A jogviszonyukat megszüntető hallgatókat megszólító kérdőívet 2020. első félévében a Neptun tanulmányi rendszeren keresztül UNIPOLL kérdőív formájában juttattuk el a hallgatói jogviszonyukat 5 éves időtávban megszüntető hallgatókhoz. A kiválasztott két intézményben 2015. január 1-től lemorzsolódó diákok közül 863 fős mintánk keletkezett. Célunk a legmeghatározóbb tanulmányi nehézségnek bizonyuló háttértényezők megállapítása volt, melyek majd a hozzáadott érték modellbe átforgathatóvá válnak. Másik fontos kutatási cél, hogy megvizsgáljuk az intézményi és felsőoktatási maradó-távozó csoportok tanulmányi attitűdjeit, az ezek közötti hasonlóságokat és különbségeket. Kutatási kérdéseink megválaszolására jól illeszthető módszerként azonosítottuk a homogén csoportok kialakítására hivatott klaszterelemzést. Az R Project Rankcluster elnevezésű klaszterelemzéssel a tanulmányi nehézségek rangsorainak homogén csoportjait tettük láthatóvá a továbbtanulási helyzetre adott válaszokat második dimenzióként kezelve. Az intézményt és a felsőoktatást elhagyókat megkülönböztetve két klaszterelemzést végeztünk. Jelen eredmények a hiányzó adatokat tartalmazó klaszterelemzés során születtek. A kritikus tantárgy és a támogató tananyag gyakori nehézségeket tükröznek mindkét elemzésnél. Az eddig elemzettek alapján megállapítható, hogy a más képzés iránti érdeklődés a felsőoktatásban maradás esélyeit növeli. Az intézményt, illetve a felsőoktatást elhagyók homogén csoportjai között található legnagyobb különbség értelmezhető úgy, hogy még tanulási nehézségek és viszonylagos elszigeteltség mellett is újra próbálkoznak más intézményben a hallgatók akkor, ha az oktatók felkészültségében és a számonkérési rendben nem csalódtak.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-11

Hogyan kell idézni

Mészáros, V., & Takács, Éva. (2022). Megszüntetett/megszakított hallgatói jogviszonyok, tanulmányi nehézségek és az újrakezdés összefüggései – Egy klaszterelemzés eredményei. Tudásmenedzsment, 23(1), 119–138. https://doi.org/10.15170/TM.2022.23.1.8

Folyóirat szám

Rovat

Neveléstudomány