Vármúzeumok a pandémia alatt és után.

Helyzetkép a kulturális turisztikai attrakciókról

Szerzők

  • Bernadett Gászné Bősz
  • Éva Schultz

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.7

Kulcsszavak:

vármúzeum, turizmus, COVID19

Absztrakt

A várak a kulturális turizmus fontos vonzerői. Védett, történelmi épületeik számos kulturális és turisztikai funkciót egyesítenek, meghatározó közösségi terekként jelennek meg a helyi lakosság életében és mindezek révén a fenntartható turizmusfejlesztés koncepciójába jól illeszthető erőforrások. A várak örökség interpretációja kiemelt szerepet játszik a várlátogatók motivációiban. Az átélés a kulcsszó: a történelmi környezet magas élményígérettel bír és kiváló kulisszája a bevonódást segítő interpretációnak. Éppen ezért a COVID19 a vármúzeumokat az átlagosnál nehezebb feladat elé állította. Jelen kutatás célja a vármúzeumok pandémia okozta kihívásokra adott válaszainak feltárása mellett a keresleti reakciók felmérése volt. Hipotéziseink a következők voltak: H1: A vármúzeum látogatói élményét az online lehetőségek csak kis mértékben és csak speciális keresleti szegmensekben képesek helyettesíteni.

H2: A várak vonzereje számos tényező hatására felértékelődik a pandémia miatt az eddigi várlátogatók körében.

A vizsgálat egy korábbi, a dél-dunántúli várak látogatói élményére irányuló kutatás folytatásaként 2021 márciusában kvalitatív és kvantitatív eszközökkel történt. A kutatás eredményei igazolták a hipotéziseket. Az online térbe került kultúraközvetítés a dél-dunántúli várak esetében nem volt hatékony a látogatói vélemények tükrében. A várlátogatás az örökségi rendezvények kínálta közösségi élmény mellett a természeti környezet adta turisztikai lehetőségek miatt is vonzóbbá válik a közeljövőben. A kutatás eredményei hasznosíthatók a korlátozások feloldása utáni „újturizmusban” a várak menedzsmentjében, szakmai együttműködéseiben.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-10-15

Hogyan kell idézni

Gászné Bősz, B. ., & Schultz, Éva. (2021). Vármúzeumok a pandémia alatt és után. : Helyzetkép a kulturális turisztikai attrakciókról. Tudásmenedzsment, 22(2. különszám), 125–150. https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.7