Participáció és közösségépítés. Gyakornoki program a Róth Miksa Emlékház és Gyűjteményben
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.6Kulcsszavak:
participáció, közösségi múzeum, gyakornokságAbsztrakt
2021 februárjában kezdődött el a Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény közösségi múzeumi projektje, amely új stratégia központi eleme a múzeum körül élő közösségek megszólítása, valamint új közösségek létrehozása. A fővárosi intézmény célkitűzései rezonálnak a múzeumot működtető VIII. kerületi önkormányzat terveivel is, amely egyezés, párhuzam jelentős lökést adott: intenzív változások indultak meg az intézményben. Az új irányvonal kijelölésével együtt kezdődött meg a múzeumi gyakornokok toborzása is, amely felhívás sikerének nyomán az intézmény szervezett, komplex gyakornoki programot tudott kiépíteni. A gyakornokok — egyebek mellett — részt vettek az új stratégia kialakításában, az intézmény teljes arculati megújításában, és munkát vállalnak a gyűjteményi és digitalizálási feladatokban is, miközben a gyakorlat mellett alapozó elméleti képzést is kapnak.
A gyakornoki program alapelve a participáció, azaz a „semmit róluk nélkülük“ elv, ugyanis a kiválasztott jelentkezők segítségével került kialakításra már maga a gyakornoki program keret- és elvárásrendszere is. A program nyomán fiatal szakmai réteg szerveződött az intézmény körül, amely célcsoport megszólítását és bevonását a múzeum egyik elsődleges feladatának is tekinti. A komplex program átlátható felépítéssel és transzparens működési célokkal folyik, miközben gyerekcipőben járó működési normáit és jellemzőit az intézmény a minőségmenedzsment feltételeinek kiépítésével igyekszik megőrizni, a rendszert pedig gördülékenyen működő, projektszemléletű múzeumi jelenséggé szervezni.