A Digitális Múzeum 10 éve
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.4Kulcsszavak:
digitális múzeum, interdiszciplináris projektek, egyetemi kurzusAbsztrakt
A digitális múzeummal 10 éve kezdtünk el foglalkozni, és indítottunk azonos néven projekt alapú interdiszciplináris kurzust, minden évben más-más örökség intézménnyel együttműködve. Tanulmányunkban először definiáljuk a digitális múzeum fogalmát és tudományos kontextusát, és kitérünk a múzeum megújulásának alapvetően társadalmi (és nem technológiai) indíttatásaira. A további, fő részben a 10 év során szerzett tapasztalatainkat összegezzük. Vázoljuk a digitális múzeum kurzus mint újfajta felsőoktatási forma jegyeit, és az abban való együttműködés előnyeit a múzeumi partnerek számára. Reprezentatív, elsősorban oktatási keretben született projekteket tárgyalva bemutatjuk a digitális technológiák múzeumi alkalmazásának lehetőségeit. Az egyes projektek a következő funkciókra adnak innovatív megoldást: tárlatvezetés, távelérés, adatok és összefüggések interaktív prezentálása, játékos ismeretszerzés, városi séták, transzmediális tartalmak és marketing. Végül tárgyaljuk a COVID-19 hosszabb távú hatását a digitális múzeumra, valamint a tudományos igényű hatásvizsgálatok és a muzeológiai szerepkörök és az ezekre felkészítő egyetemi specializációk és továbbképzések szükségességét.