A Digitális Múzeum 10 éve

Szerzők

  • Zsófia Ruttkay
  • Judit Bényei

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.4

Kulcsszavak:

digitális múzeum, interdiszciplináris projektek, egyetemi kurzus

Absztrakt

A digitális múzeummal 10 éve kezdtünk el foglalkozni, és indítottunk azonos néven projekt alapú interdiszciplináris kurzust, minden évben más-más örökség intézménnyel együttműködve. Tanulmányunkban először definiáljuk a digitális múzeum fogalmát és tudományos kontextusát, és kitérünk a múzeum megújulásának alapvetően társadalmi (és nem technológiai) indíttatásaira. A további, fő részben a 10 év során szerzett tapasztalatainkat összegezzük. Vázoljuk a digitális múzeum kurzus mint újfajta felsőoktatási forma jegyeit, és az abban való együttműködés előnyeit a múzeumi partnerek számára. Reprezentatív, elsősorban oktatási keretben született projekteket tárgyalva bemutatjuk a digitális technológiák múzeumi alkalmazásának lehetőségeit.  Az egyes projektek a következő funkciókra adnak innovatív megoldást: tárlatvezetés, távelérés, adatok és összefüggések interaktív prezentálása, játékos ismeretszerzés, városi séták, transzmediális tartalmak és marketing. Végül tárgyaljuk a COVID-19 hosszabb távú hatását a digitális múzeumra, valamint a tudományos igényű hatásvizsgálatok és a muzeológiai szerepkörök és az ezekre felkészítő egyetemi specializációk és továbbképzések szükségességét.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-10-15

Hogyan kell idézni

Ruttkay, Z., & Bényei, J. (2021). A Digitális Múzeum 10 éve. Tudásmenedzsment, 22(2. különszám), 84–105. https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.4