Hogyan látja a felsőoktatás a múzeumokkal való kapcsolatot és továbbfejlesztési lehetőségeit?
A múzeumpedagógiai mintaprojektekbe bevont felsőoktatási intézmények és a múzeumok együttműködése
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.2Kulcsszavak:
együttműködés, múzeumi tanulás, felsőoktatásAbsztrakt
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) felkérésére kutatócsoportunk 2020 decembere és 2021 januárja között strukturált interjúkat készített azokkal az egyetemi oktatókkal, akik részt vettek a „Múzeumi- és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című kiemelt projekt (azonosítószám: 3.3.3-VEKOP-16-2016-00001) múzeumpedagógiai mintaprojektjeiben. A kutatás célja a múzeumpedagógiai mintaprojektek eredményességének vizsgálata, továbbá a múzeumok és egyetemek közötti együttműködés formáinak feltárása volt.
Jelen tanulmány a kutatás eredményei közül a projektekben partnerként együttműködő felsőoktatási intézmények és a múzeumok kapcsolatának sajátosságait ismerteti. A múzeumok és a múzeumpedagógiai mintaprojektekbe bevont felsőoktatási intézmények közötti együttműködés különböző formái mellett a kutatócsoport feltárta azt is, hogy a múzeumi tanulás jelenleg milyen szerepet tölt be a vizsgált egyetemi szervezeti egységek képzéseiben. A tanulmány a kutatási eredmények elemzése és az interjúalanyok javaslatai alapján meghatározza a múzeumok és a felsőoktatási intézmények közötti együttműködés fejlesztésének lehetséges irányait.