Hogyan látják a múzeumok a felsőoktatással való kapcsolatot és a továbbfejlesztés lehetőségeit?
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K2.1Kulcsszavak:
múzeumok - felsőoktatás kapcsolata, kutatás, mintaprojekt eredmény-vizsgálatAbsztrakt
2020 áprilisában a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) országos kutatást indított a muzeális intézmények és a felsőoktatás kapcsolatának vizsgálatára. A kvantitatív és kvalitatív részből álló komplex kutatás célja az volt, hogy feltérképezze az együttműködés gyakorlatát, tapasztalatait, nehézségeit. A kutatás kiindulópontként szolgálhat a MOKK jövőbeni módszertani fejlesztésének, amely a kapcsolatépítés elősegítésére irányul. A kutatás aktualitását az a 19 mintaprojekt is megerősítette, amelyekben a muzeális intézmények a felsőoktatási intézmények bevonásával dolgoztak ki és/vagy valósítottak meg múzeumpedagógiai programokat a köznevelés számára. A kutatás mind a múzeumok, mind az egyetemek irányából megvizsgálta a partnerségeket és kitért mindkét oldalon a mintaprojektek hatásvizsgálatára is. A múzeumok és a mintaprojektekben nem szereplő felsőoktatási intézmények kutatását a MOKK végezte, jelen tanulmány ezt foglalja össze. A vizsgálat alapján megállapítható, hogy jelenleg az egyetemeknek nagyobb érdeke fűződik a múzeumi partnerséghez, mint fordítva. Az együttműködések akadályozó tényezői között a forráshiány, a kapacitáshiány, a földrajzi távolság és a hallgatók korlátozott szabadideje dominál. További együttműködéseket eredményezhetne, ha mindkét fél több ismerettel rendelkezne a másik intézmény tevékenységeiről, az együttműködés lehetséges területeiről, formáiról, valamint arról, hogy mit nyújthatnak egymásnak.