John Henry Newman szerepe a köznevelésben
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K1.20Kulcsszavak:
Newman, köznevelés, iskolaAbsztrakt
Jelen cikkem megírásának egyik ösztönzője, hogy Newman személyével már a 90-es évek elején megismerkedtem, amikor még a PTE BTK Neveléstudományi Tanszékén Newman pedagógiájáról először hallottam, amely érdeklődésem origójaként határozható meg. Vonzódásom a témához fokozódott, így igyekeztem az elmúlt évek során minél több forrást felkutatni magyar és angol nyelven egyaránt, amely Newman életútjához, de főként a nevelési tevékenységéhez kapcsolódik. Ez vezetett a 2014-ben megjelent könyvemhez (Várnagy, 2014), amely alapvetően a felsőoktatáshoz kötődik. A mostani tanulmányom pedig Newman köznevelési tevékenységeinek meghatározó vonatkozásait ragadja meg.
A téma feldolgozásához elsősorban az idegen nyelvű szakirodalom és források elemzésre, továbbá interpretálásra fókuszáltam, amelyhez jó alapot nyújtottak Newman levelezésének és naplójának könyvekbe foglalt kötetei.
Túlzás lenne azt állítani, hogy Newman meghatározóan köznevelési szakember lett volna, de egyértelműen maradandó nyomot hagyott pedagógiai gondolataival és tevékenységével e területen is.