Pillantás a dunai gőzhajózás kezdeteibe és a DGT csúcsidőszakába

Szerzők

  • Zoltán Huszár

DOI:

https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K1.8

Kulcsszavak:

gőzhajózás a Dunán, Anton Bernard, DGT, Sophie

Absztrakt

A dolgozat a gőzhajózás amerikai előzményeitől a dunai gőzhajózás 19. század 20-as éveinek Bernhard Antal (Anton Bernhard) nevéhez köthető eredményeinek bemutatásával igyekszik rávilágítani az ipari forradalom magyarországi kezdeteinek időszakára, illetve arra a nem könnyű helyzetre, ami az akkori feltalálók és vállalkozók életét jellemezte.

Mindent összevetve Bernhard tevékenysége úttörő jellegű és egyben példaértékű is; ugyanis azt bizonyította, hogy makacs kitartással, feltalálói innovációval a Dunán is lehetséges (lenne) korszerű folyami közlekedést megvalósítani. Ehhez azonban elengedhetetlennek tűnt a megfelelő tőkeerő és a politikai támogatás. E két tényező egyesítésére legjobb példa az Első cs. kir. szab. Dunagőzhajózási Társaság (DGT) / (Erste k. k. priv. Donau-Dampfschifffahrts-Gesellschaft /DDSG/) története, amely 1829. évi bécsi alapítása után háromnegyed évszázaddal nemcsak a Duna-medence legnagyobb hajózási vállalata, hanem a világ legnagyobb belvízi hajózási társasága is lett, sok vonatkozásban meghatározva a Duna-medence, különösen Dél-Dunántúl történetét. E fejlődés szimbólumának is tekinthető a DGT luxusgőzöse, a Sophie.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-07-06

Hogyan kell idézni

Huszár, Z. (2021). Pillantás a dunai gőzhajózás kezdeteibe és a DGT csúcsidőszakába. Tudásmenedzsment, 22(1. különszám), 129–136. https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K1.8