Iskolapadból a munkaerőpiacra –A fiatalok munkaerőpiaci integrációját ösztönző munkavégzési formák
DOI:
https://doi.org/10.15170/TM.2021.22.K1.4Kulcsszavak:
tanulói munkavégzés, szakmai gyakorlat, szakképzési munkaszerződésAbsztrakt
A munka és foglalkoztatás világában óriási jelentősége van annak, hogy az új, fiatal és szakképzett munkaerő mikor és milyen módon tud ténylegesen belépni a munkaerő-piacra. A fiatalok gördülékeny és gyors munkaerőpiaci integrációját alapvetően segíti, ha már az iskola ideje alatt munkatapasztalatot szereznek. Jelen tanulmány a nappali képzésben résztvevő tanulók foglalkoztatási lehetőségeire fókuszál. A téma két eset elhatárolásával kerül bemutatásra, először a fiatalok tanulmányoktól független munkavégzési alapeseteit ismertetjük, majd a képzés részeként történő munka szabályait foglaljuk össze. A képzéstől független foglalkoztatási formák esetében a fiatal munkavállalók elsődleges célja a pénzkereset, a szabadidő értelmes kitöltése és munkatapasztalat elsajátítása. A tanulmányok részeként történő munkavégzés a diákok szemszögéből előnyös, hiszen az elméleti ismereteik mellé speciális szakmai gyakorlati tudást szerezhetnek; a munkaadói szempontból pedig egenesen elemi érdek lehet motivált, gyakorlatorientált, és megfelelő elméleti tudással rendelkező fiatalok foglalkoztatása. Mind a tanulmányoktól független, mind annak részeként történő foglalkoztatásra vonatkozóan speciális szabályok alkalmazandók, melyeket a tanulmány részletesen bemutat. A szerzők felhívják a figyelmet a szakképzési törvényben bekövetkezett változásokra az iskolarendszer és a szakmajegyzék tekintetében, valamint részletesen ismertetik a szakképzési munkaszerződés jellegzetességeit, amelyek mind a foglalkoztatók, mind a tanulók szempontjából új feltételrendszert teremtenek a középszintű szakmai gyakorlatok megszervezéséhez.