Bor, járvány és háború – A borturizmus változásai és a borturisztikai termékek átalakulása a kárpátaljai Beregvidék példáján keresztül

Szerzők

  • Mária Vasvári Debreceni Egyetem, Földtudományi Intézet; II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
  • Natália Oláh II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Földrajz és Turizmus Tanszék
  • Tibor Kovács Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

DOI:

https://doi.org/10.15170/TVT.2025.10.03.03

Kulcsszavak:

borturizmus, Kárpátalja, válságok kora, változó termékkínálat

Absztrakt

A kárpátaljai Beregvidék sajátos példája annak, hogy egy történelmi borvidék hogyan alkalmazkodik a globális trendek, a járványhelyzetek és a geopolitikai válságok okozta kihívásokhoz, miközben megőrzi autentikus jellemzőit. A kutatás célja, hogy feltárja a Beregvidék borászainak a bekövetkezett változások kezelésére vonatkozó stratégiáit. A kutatás kombinált módszertanra épült: szekunder források elemzése mellett strukturált interjúk készültek a helyi borászokkal. Legfontosabb eredményeink azt mutatják, hogy a Covid-19 járvány és az orosz-ukrán konfliktus hatására a belföldi turisták jelenléte majdnem kizárólagossá vált, a külföldi vendégforgalom szinte teljesen megszűnt. A borászatok fő bevételi forrása a borkóstolókból és a csomagküldő szolgáltatásokból származnak, miközben a fesztiválok szerepe jelentősen leértékelődött. A piaci kihívásokhoz való alkalmazkodás érdekében a borászok új szőlőfajtákat telepítettek, bővítették a szolgáltatásaikat. Mindezek azt jelzik, hogy a borászok különböző túlélési stratégiákkal igyekeznek fenntartani versenyképességüket.

Downloads

Megjelent

2025-10-14

Hogyan kell idézni

Vasvári, M., Oláh, N., & Kovács, T. (2025). Bor, járvány és háború – A borturizmus változásai és a borturisztikai termékek átalakulása a kárpátaljai Beregvidék példáján keresztül. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 10(3). https://doi.org/10.15170/TVT.2025.10.03.03