AZ AKADÁLYMENTESSÉG MEGJELENÉSE A SZÁLLODAHAJÓS TURIZMUSBAN A DUNA MENTÉN
Kulcsszavak:
szállodahajós turizmus, szállodahajók marketingje, akadálymentes turizmus, DunaAbsztrakt
A turizmusban az akadálymentességgel kapcsolatos jó gyakorlatok már megjelentek, de
Magyarországon az ágazat egészére még nem jellemző a komplex akadálymentesítés, a
fogyatékkal élő turisták igényeinek figyelembe vétele a turisztikai infra- és szuprastruktúra, illetve
a programkínálat megtervezésénél. Az óceánjáró hajók adottságai, a programok sajátossága jobb
infrastrukturális körülmények kialakítását teszik lehetővé akadálymentesség szempontjából, mint
a folyami szállodahajók esetében. A turizmuson belül még viszonylag új ágazatnak számít a
szállodahajó turizmus és az akadálymentes turizmus is; a két ágazat együttes vizsgálatára tesz
kíséretet a jelen tanulmány, egymásra való hatásuk, közös fejlesztési pontok kijelölésével. A mai
gazdasági környezetben más turizmust befolyásoló tényezők is változnak, a társadalmi csoportok
szerkezete és gazdasági lehetőségeik, a digitális eszközök fejlődése, a globális intermodális
közlekedés új innovatív megoldásokat indukálnak.
A szállodahajós turizmuson belül egyre több figyelmet kell fordítani a marketing és az utazás
lebonyolítása során az akadálymentességre, amely sem a forgalmas turisztikai célterületeken, sem
a tömegturizmus által nem érintett természeti területeken nem alakult még ki igazán; nem jellemző
sem a Budapest agglomerációját érintő tömegturisztikai tekintetben, sem a ritkábban lakott vidéki
területeken, például ausztriai vagy bolgár ritkán Duna-szakaszokon. Az amerikai és harmadik
világbeli nagyobb tömegeket megmozgató akadálymentes turizmus hulláma Európában is meg fog
jelenni; a turizmusban és a szállodahajós turizmusban fel kell készülni szakmai, szolgáltatói és
infrastrukturális szempontból az új jelenségre.