A turisztikai tematikus utak jelentősége és ismertsége Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.15170/terinno.2025.18.02-03.07Kulcsszavak:
borutak, fenntarthatóság, kulturális örökség, tematikus utak, vidékfejlesztésAbsztrakt
Jelen tanulmány a tematikus utak hazai turizmusban betöltött szerepét és ismertségét vizsgálja, különös tekintettel azok vidékfejlesztési és fenntarthatósági vonatkozásaira. A kutatás a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének 2024-ben végzett, 1000 fős, a hazai lakosságra nemek és életkori csoportok szerintreprezentatívnak tekinthető kérdőíves felmérésére épül, amely a magyar lakosság tematikus utakhoz való viszonyát, attitűdjeit és ismereteit térképezte fel. A vizsgálat során két hipotézist fogalmaztunk meg: (H1) a tematikus utak ismertsége magas, irántuk pedig erős érdeklődés mutatkozik, illetve (H2) az érdeklődés mértéke az iskolai végzettséggel együtt növekszik. Az eredmények alapján elmondható, hogy a zarándok- és borutak kiemelkedő ismertséggel rendelkeznek, míg a zöldutak és az Európai Kulturális Útvonalak ismertsége alább marad. A válaszadók több, mint 90%-a támogatóan viszonyul új tematikus útvonalak létrehozásához, ami az ezen útvonalakban rejlő fejlesztési potenciált erősíti. A kutatás rávilágít arra, hogy a tematikus utak nem csupán a turisztikai kínálat diverzifikálását és a szezonalitás mérséklését szolgálják, hanem jelentős szerepet töltenek be a helyi gazdaság élénkítésében és a közösségi identitás erősítésében is. A tematikus utak a fenntartható vidéki turizmus és a helyi közösségek gazdasági megerősítésének kulcselemei lehetnek, ugyanakkor működésükhöz szükséges az egységes minősítési és támogatási rendszer kialakítása, valamint az innovatív, közösségalapú menedzsment és marketinggyakorlatok alkalmazása.