A Giffen-hatás egy matematikai modellje

Szerzők

  • Gergely KOVÁCS Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
  • Béla VIZVÁRI ELTE, Budapest

Absztrakt

A dolgozatban azt vizsgáljuk, milyen elméleti közgazdasági modellben van lehetőség a Giffen-hatásra. A jelenség fellépésének kulcsa a fogyasztó hasznossági függvénye. Megmutatjuk, hogy az irodalomban leggyakrabban szereplő hasznossági függvények mellett a Giffen-hatás nem léphet fel, azonban adhatók olyan függvények, illetve olyan piaci modellek, amikor a Giffen-hatás elméletileg lehetséges. A jelenségben fontos szerepet játszik, hogy a fogyasztónak a túléléshez bizonyos mértékű árut el kell fogyasztania, ahogy ezt a jelenség első felfedezői, Gray és Giffen sejtették.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-11-11

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek