“SPORT, VAGY TANULÁS?” – TANULÓI ÉS SZÜLŐI VÉLEMÉNYEK EGY KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN

Szerzők

  • Gábor Elbert Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar Fizioterápiás és Sporttudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.15170/SEF.2023.07.04.02

Kulcsszavak:

versenysport, tanuló, szülő, iskola, konfliktus

Absztrakt

Bevezetés: A fiatalkori versenysport a felnőtt személy egészségi állapotára és sportelköteleződésére is bizonyítottanjótékony hatással lehet. Sajnos a ver- senyszerűen sportoló tanulók száma egyre csökken, az iskola pedig évti- zedek óta nem tudja kezelni a tanulók sportolásból fakadó különleges hely- zetét.
Célkitűzés: Kutatásom az iskola és a sport kapcsolatának bemutatása a tanulói, valamint szülői vélemények tükrében. A szerző szeretné felhív- ni a „sport, vagy tanulás” dilemmára mindenki figyelmét, aki egy sportoló gyermek, fiatal életére, pályafutására hatással lehet.

Anyag és módszer: Vizsgálati mód- szerem a szakirodalom tanulmányo- zása mellett a dokumentumelemzés, majd egy kérdőíves felmérés (N=285) adatainak kiértékelése volt.

Eredmények: A szülők és a tanulók egyaránt fontosnak tartják a tanulást és a sportot, de a közoktatás, illetve az iskola nehezen tudja kezelni a tanu- lók versenyszerű sportolásból adódó problémáit, nem képes direkt eszkö- zökkel támogatni az élsportoló tanu- lók sporttevékenységét és tanulmányi kötelezettségeinek teljesítését sem. A tanulók a szülőknél nagyobb arányban vélik úgy, hogy fontos a tanulás, de az iskola nem kell, hogy erős legyen. Úgy érzik, csak részben múlik szüleiken, hogy mennyit tanulnak. A sportoló di- ákok szülei kevesebbet tudnak a spor- tolás miatti iskolai konfliktusokról, mint a diákok. A tanulók kevésbé érzik támogatónak az osztályfőnök magatar- tását, mint szüleik. A szülők úgy vélik, osztálytársaik felnéznek sportoló gyer- mekükre, akik inkább közömbösnek látják hozzáállásukat.

Megbeszélés és következtetések:

Hipotéziseim többsége igaznak bizo- nyult, a tanulók és a szülők véleménye csak néhány kérdésben tért el. Kutatásieredményeim alapján megfontolandó- nak tartom a köznevelési típusú spor- tiskolai rendszer további megerősíté- sét, akár a központi fejkvótarendszer ismételt bevezetésével is. Kulcsszavak: versenysport, tanuló, szülő, iskola, konfliktus

Sport- és Egészségtudományi Füzetek VII. évfolyam 4. szám

Downloads

Megjelent

2024-07-03

Hogyan kell idézni

Elbert, G. (2024). “SPORT, VAGY TANULÁS?” – TANULÓI ÉS SZÜLŐI VÉLEMÉNYEK EGY KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN. Sport- és Egészségtudományi füzetek, 7(4). https://doi.org/10.15170/SEF.2023.07.04.02