A SAFE FALL SAFE SCHOOLS© (SFSS) ESÉSPREVENCIÓS PROGRAM ELŐRE ESÉS OKTATÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ PILOT KUTATÁS EREDMÉNYEI
Kulcsszavak:
safe, fall, esésprevenció, judó, motoros, válasz, gyermekkori, esés, biztonságos, talajAbsztrakt
Bevezetés, hipotézisek: A WHO szerint a véletlen baleseteket, figyelembevéve az esésekből eredő sérülések a második leggyakoribb halálozási okokot jelentik gyermekek esetében világszerte. Kutatásunk céljaként a Safe Fall Safe Schools esésprevenciós program hatékonyságának vizsgálatát tűztük ki az előre esésre vonatkozóan. Feltételeztük, hogy a Safe Fall-Safe Schools (SFSS) Program elvégzése javítja az előre esés technikájában a helyes motoros válaszok arányát, feltételeztük tehát, hogy a vizsgált testrészek (fej, karok, törzs, csípő) esetében a program előtti és utáni tesztek eredményei tekintetében szignifikáns javulást találunk. Feltételeztük, hogy nemek tekintetében szignifikáns különbséget találunk, valamint a sporttevékenység végzése alapján képzett csoportok között szintén szignifikáns különbséget feltételeztünk a végrehajtás minőségében.
Anyag és módszer: A vizsgálatban a Cserepka Iskola (Pécs) 2. osztályos tanulói vettek részt (n=38, 7,74±0,50 év). A pre tesztet megelőzően minden tanulónak rögzítésre kerültek az adatai (életkor, nem, testmagasság, testsúly, sporttevékenység végzése, sportág). Ezt követően egy pre teszt következett az előre esés során adott motoros válaszok felvételére, melyet filmfelvételen, illetve egy megfigyelési lapon is négy testrészre vonatkozóan rögzítettük (helyes/helytelen motoros válasz). 5 héten keresztül, heti kétszer 10 percben végeztük az SFSS protokoll szerinti gyakorlatokat testnevelés órák bemelegítő órarészében. A pre teszttel megegyező poszt tesztet vettük fel a program végén. Szignifikánsnak fogadtuk el az eredményeket p<0,05 esetén. Kutatásunk a Tudományos és Kutatásetikai Bi-zottság BM/2347-1 /2024. számú engedélyével rendelkezik.
Eredmények: A teljes minta tekintetében szignifikáns javulást találtunk a karok (p<0,001), a csípő (p=0,007) és a törzs (p=0,021) esetében. A fiúk a fej (p=0,031), kar (p=0,021), törzs (p=0,003) csípő (p<0,001) testrészben mutattak szignifikáns javulást, a lányok azonban csak a kar (p=0,008) tekintetében. A fej (p=0,016), kar (p=0,012) és csípő: (p=0,012) esetében szignifikánsan jobb eredményt értek el a versenysportoló kategóriába tartozó tanulók, mint a szabadidő-sportolók és a nem sportolók.
Következtetések: Iskolai testnevelés órákba integráltan hatékonyan alkalmazható a SFSS preventív mozgásprogram, a váratlan esésekre adott motoros válaszokban fejlődés érhető el.