Az enkulturáció fogalma multidiszciplináris megközelítésben. Filozófiai, neveléstudományi, kultúrantropológiai és néprajzi aspektusok

Autor/innen

  • Adél Vehrer Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.15170/KSZ.2023.05.02.02

Abstract

The concept of enculturation in a multidisciplinary approach. Philosophical, educational, cultural, anthropological and ethnographic aspects. The forms of early education for children have remained essentially unchanged for centuries. In examining this, the observations of ancient philosophers coincide with the findings of 20th-century social science research. The present paper reviews the terminology, definitions and interpretations of this early phase of education. The main key concepts discussed are inculcation (cultural integration), enculturation and socialisation.

Autor/innen-Biografie

Adél Vehrer, Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán és Társadalomtudományi Kar

Vehrer Adél a győri Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán és Társadalomtudományi Karának docense. Kutatási területe a folklorisztikán belül főként a népköltészet, de az utóbbi években a generációk közötti ismeret- és érték-átadással, és a hagyományozás folyamataival is foglalkozik

Downloads

Veröffentlicht

2024-01-17

Zitationsvorschlag

Vehrer, A. (2024). Az enkulturáció fogalma multidiszciplináris megközelítésben. Filozófiai, neveléstudományi, kultúrantropológiai és néprajzi aspektusok. Kultúratudományi Szemle, 5(2-3), 25–36. https://doi.org/10.15170/KSZ.2023.05.02.02

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok