Évf. 2021 szám 3: A vezetői bizalom kiépítésének kulcsterületei. A vezetőfejlesztés jövője a felsőoktatásban.
Kuráth Gabriella, Szabó-Bálint Brigitta, Sipos Norbert, Jarjabka Ákos
Vezetői összefoglaló
A Covid-19 világjárvány átalakította a vezetői kommunikációt, amely várhatóan a vezetői szerepre és az azok gyakorlásához szükséges kompetenciákra is hatással lesz. Az eddigi tapasztalataink szerint a felsőoktatási hallgatók közül sokan készülnek rá, hogy vezetők lesznek, ezért a vezetőfejlesztés kiemelt területként jelentkezik a felsőoktatás számára. A kutatásunk fókuszában a vezetői sikeresség, eredményesség, valamint a bizalom kérdése áll. Több kutatás is zajlott a témában arról, hogy melyek azok a főbb tényezők, amelyek a vezetők iránti bizalom, elfogadás légkörét alakítják. Az előzetes irodalomkutatás alapján a következő kutatási kérdésekre kerestük a választ:
1. A fiatal generációnak (hallgatók, frissen végzettek) milyen elvárásai vannak leendő közvetlen vezetőjükkel szemben? Milyen tulajdonságokat, milyen viselkedésmódokat látnak szükségesnek ahhoz, hogy kialakuljon a bizalmuk a vezető iránt, elfogadják és kövessék őket a fiatalok?
2. A mai változó világban, a távmunka előtérbe kerülése kapcsán milyen új kompetenciákra lesz szükség a jövőben a (fiatal) vezetőknek ahhoz, hogy olyan vezetővé tudjanak válni, akikben megbíznak a kollégáik?
3. Milyen módon tudja a hallgatók vezetői szerepre való felkészítését, fejlesztését támogatni a felsőoktatás?